ایسنا: معاون شورای‌عالی مناطق آزاد اعلام کرد: ایجاد شهرک‌ صنعتی مشترک ایران و چین از مهم‌ترین کارهایی است که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در منطقه آزاد جاسک اجرا می‌شود.

جعفر آهنگران با بیان اینکه حاشیه دریای عمان محرومیت بسیاری را تجربه کرده و شاید ایجاد منطقه آزاد در این محدوده بتواند محدودیت‌ها را کاهش دهد، گفت: جاسک نزدیک تنگه هرمز است و با بندر‌عباس حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد و به بنادر استراتژیک و کشور عمان نیز نزدیک است. شاید یکی از موارد مهمی که می‌توان برای منطقه آزاد جاسک در نظر گرفت ارائه خدمات سوخت‌رسانی به شناورها و کشتی‌ها است که این موضوع یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌ها بوده و از طرفی کشتی‌ها نیز می‌توانند اورهال شوند.

وی با بیان اینکه دو کار بزرگ در جاسک در حال انجام است، افزود: در محدوده بزرگی از جاسک فعالیت‌های نفتی و گازی انجام می‌شود و این احتمال نیز وجود دارد که توسعه پالایشگاه نفت به آنجا گسترش یابد. آهنگران با بیان اینکه ایجاد منطقه آزاد جاسک به زودی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود، گفت: بخش جنوبی کشور با خلیج‌فارس و دریای عمان ارتباط دارد و در خلیج‌فارس نیز ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فعال هستند. ولی به نظر می‌آید ساحل جنوبی ایران در دریای عمان مغفول مانده که به این بخش مکران می‌گویند. معاون شورای‌عالی مناطق آزاد افزود: مقام معظم رهبری در بازدید از مکران تاکید کرده بودند که مزایای خلیج‌فارس نباید ما را از مزایای مکران غافل کند و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد نیز بر عملی شدن بیانات مقام معظم رهبری تاکید داشتند. با توجه به تسهیلاتی که قانون در نظر گرفته، دسترسی به آب‌های آزاد و منابع انرژی کشور، این منطقه محل مناسبی است که به منطقه آزاد تبدیل شود.

وی توضیح داد: مناطق آزاد و ویژه محدوده‌هایی در داخل کشور هستند که خارج از قلمرو گمرکی بوده و مقررات صادرات و واردات بر آنها حاکم نیست. در این مناطق به راحتی می‌توان مواد اولیه، قطعات خودرو یا تکنولوژی‌های روز دنیا را وارد و تولید کرد که بخشی از این تولیدات می‌تواند صادر شود. آهنگران با بیان اینکه مناطق آزاد ۲۰ نوع معافیت مالیاتی دارند که مناطق ویژه ندارند، گفت: مناطق آزاد صرفا دولتی بوده ولی مناطق ویژه می‌توانند دولتی نیز باشند، همچنین مقررات سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تنها مختص این مناطق است.