گروه بازرگانی: نشست فوق‌العاده هیات نمایندگان اتاق تهران برای بررسی آیین‌نامه پیشنهادی چگونگی تشکیل و اداره کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران پس از سه ساعت بحث و تبادل‌نظر اعضا به پایان رسید.این آیین‌نامه پیشنهادی شامل ۲۶ ماده است که ۱۱ موضوع را در برمی‌گیرد و بر اساس آن مسائلی از جمله تشکیل کمیسیون، مدت زمان آن، نحوه تشکیل جلسات، گردش کار و وظایف هیات رئیسه کمیسیون‌ها را به‌طور مشخص بیان می‌کند.

در نشست روز گذشته نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که با حضور حداکثری اعضا و دولت تشکیل شد، بحث و اظهارنظر روی تمامی مواد این آیین‌نامه و تبصره‌های گنجانده شده در آن صورت گرفت و نمایندگان بخش‌خصوصی در اتاق تهران پیشنهادهای اصلاحی و بعضا حذف برخی مواد آیین‌‌نامه را متذکر شدند.

در ساختار جدید کمیسیون‌ها، تعداد هشت کمیسیون تخصصی برای دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران پیشنهاد شده است. کمیسیون‌های پیشنهادی شامل؛ «کارآفرینی و کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان»، «توسعه تجارت»، «سلامت و امور اجتماعی»، «سرمایه‌گذاری، بورس، بانک و بیمه»، «صنعت و معدن»، «کشاورزی و صنایع غذایی»، «انرژی» و «حمل‌و‌نقل و گردشگری» است.این تعداد کمیسیون و نیز نامگذاری هر یک از آنها، نتیجه جمع‌بندی پیشنهادهایی است که از سوی اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران به هیات رئیسه و دبیرخانه کمیسیون‌ها رسیده است.

شور و بررسی اعضای هیات نمایندگان روی آیین‌نامه پیشنهادی چگونگی تشکیل و اداره کمیسیون‌های اتاق تهران و اسامی آنها نزدیک به سه ساعت به طول انجامید و پس از آنکه نظرات و پیشنهادهای اعضا از سوی هیات رئیسه مکتوب شد، رای‌گیری درخصوص تعداد کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران در دوره هشتم به عمل آمد و اکثریت اعضای هیات نمایندگان به تشکیل حداکثر ۱۰ کمیسیون تخصصی در اتاق تهران رای دادند.

این در حالی است که به اعتقاد برخی از اعضای هیات نمایندگان، جای برخی کمیسیون‌ها برای تشکیل در دوره هشتم خالی است. از جمله آنکه برخی از اعضا معتقد بودند کمیسیون‌های «سلامت اقتصادی»، «بازار سرمایه»، «تامین مالی»، «اقتصاد و شهر»، «مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها»، «صادرات»، «رقابت و آزادسازی اقتصاد» و چند عنوان دیگر می‌تواند در این دوره تشکیل شود.

همچنین اعضای هیات نمایندگان روی عدم موازی‌کاری کمیسیون‌های اتاق تهران و اتاق ایران تاکید کردند و تصمیم گرفتند در بررسی مجدد آیین‌نامه تشکیل کمیسیون‌های اتاق تهران، این موضوع را به‌طور جدی مدنظر داشته باشند.

در پایان این نشست، با تصمیم اکثریت اعضای هیات نمایندگان و هیات رئیسه، مقرر شد کمیته‌ای برای تعیین کمیسیون‌های ده‌گانه اتاق تهران و عناوین آن و همچنین بررسی عدم موازی‌کاری این کمیسیون‌ها با کمیسیون‌هایی که در اتاق ایران فعال است، تشکیل شود. تعداد ۱۷ نفر از اعضای هیات نمایندگان با اعلام آمادگی خود، عضویت در این کمیته را درخواست دادند تا به همراه پنج عضو هیات رئیسه، طی روزهای آتی و پیش از تشکیل جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در روز سه‌شنبه ۵ خرداد، آیین‌نامه تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و اسامی آنها را مورد بازبینی و اصلاح مجدد برای تصویب در این جلسه قرار دهند.