گروه بازرگانی: سومین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان در اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان برگزار شد و طرفین خواستار تسهیل و ارتقای روابط تجاری شدند.

در این دیدار تفاهم‌نامه سومین نشست مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان در زمینه‌های بازرگانی، گمرکی، بانکی، حمل‌ونقل، برگزاری نمایشگاه اختصاصی، سرمایه‌گذاری مشترک، کنسولی، روادید و قرنطینه به امضا رسید.


نادر میرشکار، رئیس هیات ایرانی از هیات پاکستانی دعوت کرد تا به منظور مشاهده وضعیت تجاری چابهار از این بندر مهم بازدید کرده و پس از بررسی در صورت تمایل در زمینه سرمایه‌گذاری و تجارت اقدام کنند. رئیس گمرک ایالت بلوچستان و رئیس هیات پاکستانی نیز در این نشست گفت: برای تشکیل بازارچه‌های مرزی نقاطی در نزدیکی گمرک‌های خود را در نظر گرفته‌ایم.


دکتر سعید خان جدون با استقبال از بازدید از منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار ادامه داد: بندر چابهار فرصت مناسبی برای توسعه تجارت است و تا یک ماه آینده با هماهنگی‌های لازم این دیدار انجام خواهد شد که در این بازدید بخش خصوصی را نیز به همراه خواهیم داشت. وی خاطرنشان کرد: اکنون دو بانک پاکستانی در تهران فعال هستند که با رفع تحریم‌ها، بانک‌های دیگری در سایر شهرها از جمله چابهار ایجاد خواهیم کرد تا بتوان از این طریق مشکلات مربوط به پول نقد را برای تجار پاکستان حل کرد.


در این نشست همچنین درمورد افزایش امنیت راه‌ها در پاکستان برای کامیون‌های ایرانی، تسهیل و بهبود صدور روادید، اشتراکات تجاری بین مناطق آزاد تجاری چابهار در ایران و گوادر در پاکستان، ایجاد یک باجه مرکزی در گمرک به منظور رفت و آمد راحت تجار دو طرف و افزایش دریچه‌های مرزی بین دو کشور بحث و تبادل نظر شد.