خبرگزاری تسنیم: یک مقام ارشد ارمنستان گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه پیشنهاد ایروان برای بررسی امکان انعقاد یک موافقت‌نامه تجارت آزاد با ایران را پذیرفته است.

ایران و ارمنستان سال‌ها در مورد راه‌های لغو یا دست کم کاهش تعرفه‌های مرزی در مبادلات تجاری دوجانبه گفت‌وگو کرده‌اند. ارمنستان به دلیل عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از ژانویه 2015 اجرایی شده است، دیگر مجاز نیست در مورد موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد دوجانبه با دیگر کشورها مذاکره کند. این کشور تنها می‌تواند از طریق همکاری با روسیه و سه عضو دیگر اتحادیه اقتصادی اوراسیا چنین موافقت‌نامه‌هایی با سایر کشورها منعقد کند.


براساس این گزارش به نقل از پایگاه خبری آسبارز، شاوارش کوچاریان، معاون وزیر امور خارجه ارمنستان گفت: حدود ۳ ماه قبل ما رسما به کمیسیون اقتصادی اوراسیایی و تمام کشورهای عضو پیشنهاد کردیم که فرآیند ایجاد یک رژیم تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیایی منعقد شود. وی این پیشنهاد را به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در مورد لغو تدریجی تحریم‌ها علیه تهران ارتباط داد. کوچاریان گفت، نهاد اجرایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو موافقت کرده‌اند کارگروهی به منظور بررسی مزایا و ریسک‌های اقتصادی احتمالی تجارت آزاد با ایران تشکیل دهند. ایران همواره در این زمینه ابراز علاقه‌مندی کرده است. تاکنون به وضوح انگیزه و تمایل ارمنستان نسبت به تسهیل دسترسی تولید‌کنندگان این کشور به بازار وسیع ایران مطرح شده است که برای مدت‌های طولانی تعرفه‌های بسیار بالای وارداتی مانع از دسترسی به آن می‌شد.