خبرگزاری تسنیم: معاون صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه هفته گذشته هیات وزیران مجوز افزایش سرمایه صندوق به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلارمضاعف را صادر کرد، گفت: بر این اساس ظرف یک تا دو ماه آینده ۲ میلیارد ‌دلار به سقف تعهدات صندوق افزوده می‌شود.

آرش شهرآیینی با اعلام این خبر اظهار کرد: فاینانس‌هایی که چین یا سایرکشورها در اختیار ایران و کشور‌های دیگر قرار می‌دهند از یک قاعده کلی مستثنی نیست. وقتی این پول در اختیار ما قرار می‌گیرد خواسته‌هایی نظیر آوردن کارگر و متخصص خود به ایران و تامین قطعات از کشور خود را دارند.


وی خاطر نشان کرد: ایران نیز فاینانس‌هایی با هدف توسعه کشور‌ها در آفریقا در دوران قبل از تحریم داشته است که این امر منجر به حمایت صادرات ما نیز‌ می‌شود.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: سرمایه صندوق ۲۴۰ میلیون دلار و تعهدات جاری ما دومیلیارد دلار است و این قابلیت را داریم که تا ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سقف تعهدات خود را افزایش دهیم. شهرآیینی تاکیدکرد: در قانون بودجه امسال، ۲۰۰ میلیون دلار از محل ورودی‌های حساب ذخیره ارزی به افزایش سرمایه صندوق اختصاص یافت. معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: هفته گذشته هیات وزیران مصوبه اجرای این قانون را نیز صادر کرد و ظرف یک تا ۲ ماه آینده ۲۰۰ میلیون دلار دیگربه صندوق ذخیره ارزی تزریق می‌شود و ما می‌توانیم دومیلیارد دلار تعهد جدید ایجاد کنیم.


شهرآیینی یادآورشد: صندوق ضمانت صادرات در زمان تحریم، اسمش در لیست تحریم‌ها نرفت و در اتحادیه برن (Bern Union) و اتحادیه‌های مشابه که صندوق‌هایی از سایر کشور‌ها حضور دارند، عضو بوده و هست. وی در پاسخ به این سوال که آیا صندوق از استقلال مالی برخوردار است یا دولت نیز خواسته‌های خود را به این صندوق تحمیل می‌کند، تصریح کرد: یکی از بند‌های اساسنامه صندوق ما استقلال مالی است؛ اما مجمع ما متشکل از چند وزیر و رئیس کل بانک مرکزی است و ریاست این مجمع نیز با وزیر صنعت است.


شهرآیینی اضافه کرد: کارکرد موسسه ما صرفا اقتصادی نیست و دیپلماسی اقتصادی کشور را نیز شکل می‌دهد. وی یادآور شد: وقتی کشور ما می‌خواهد به یک کشور نزدیک شود طبیعی است که ما نیز سیاست سهل‌گیرانه‌تری به این کشوردرپیش بگیریم.


شهرآیینی درباره تعهدات صادراتی این صندوق در کشور‌های مختلف با توجه به ریسک سرمایه‌گذاری در آنها گفت: عراق در میان درجه‌بندی ریسک‌پذیری صادرات هفتمین و جزو پرریسک‌ترین کشور‌ها است؛ اما ما به جای اینکه نرخ آن را بالا بگیریم یا سقف آن را محدود کرده یا ببندیم نرخ آن را یک درصد در سال قرار داده‌ایم و سقف آن دارای مصوبه یک میلیارد دلاری است.


وی درباره کشور سوریه نیز گفت: با وجود اینکه هیچ کشوری در دنیا با آن کار نمی‌کند ما تعهد خود را مسدود نکرده‌ایم و قراردادهایی را به‌صورت مورد به مورد تعیین می‌کنیم. شهرآیینی یادآور شد: درصورتی که طرف سوری ال سی لازم را باز کند ما نیز آن را پوشش می‌دهیم. ما مجری سیاست‌های دولت هستیم.