دنیای اقتصاد: واحد آموزش روزنامه «دنیای ‌اقتصاد»، یک دوره آموزشی با عنوان «استراتژی اقیانوس آبی، چگونه فضای بازاریابی بدون رقیب خلق کنیم؟»، در روزچهارشنبه، 8 مهرماه به مدت 8 ساعت، برگزار می‌کند.

زندگی اقتصادی کسب و کار، در شرایط رقابتی توام با تلاطم و مملو از خطرات پیش‌بینی شده و غیرقابل پیش‌بینی قرار دارد و در آن فضا همه در فکر مقابله با تهدیدات و عملیات رقیب هستند؛ البته قواعد بازی تعریف شده است. در این شرایط بنگاه‌های درگیر در رقابت معمولا تعدادشان زیاد است، مشتری در انتظار ارزش‌های بیشتری است، خروج از صنعت برای رقبا با هزینه زیادی همراه است. همه به دنبال بازارهای جدید و بکر هستند، همه به دنبال ایجاد مزایای رقابتی جدید هستند، ولی همه نمی‌توانند پرش بلندی انجام داده و از معرکه فرار کنند. این شرایط به استعار اقیانوس قرمز (red ocean) نامیده می‌شود و تغییر آن یک محیط پر از جنگ و خونریزی را به همراه دارد. در مقابل، بنگاه‌هایی هستند که با پیدا کردن فضاهای جدید و دست نخورده و تقویت واحد تحقیق و توسعه، شناسایی نیازهای جدید یا ارائه ارزش‌های مورد انتظار مشتری، از این اقیانوس می‌گریزند و به فضاهای خالی از رقابت پناه می‌برند که به آن شرایط اقیانوس آبی اطلاق می‌شود. مباحث و سرفصل‌های کلیدی مورد نظر در این دوره که توسط دکتر محمد بلوریان تهرانی، ارائه می‌شود شامل «معنا و مفهوم دو استراتژی اقیانوس‌های آبی و قرمز»، «فرصت‌های بهره‌برداری شده و بهره‌برداری نشده»، «ماتریس رقابت و رشد انتظارات مشتریان»، «ویژگی‌های رقبای موجود و درگیر در اقیانوس قرمز»، «ویژگی‌های رقبای در حال خروج از اقیانوس قرمز»، «ویژگی‌های محیط جدید اقیانوس آبی»، «گام‌های شش‌گانه برای پیاده‌سازی استراتژی اقیانوس آبی»، «استراتژی‌های آبی‌ها»، «روش‌های ایجاد تمایز» و دیگر مباحثی که به‌صورت تفصیلی در مورد آنها بحث می‌شود.


علاقه‌مندان و متقاضیان به شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با واحد آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس حاصل یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت واحد آموزش به آدرس tc.den.ir مراجعه کنند.