گروه بازرگانی: در سفر اخیر هیات تجاری اتاق تهران به بخارست، گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی ایران و رومانی مورد تاکید قرار گرفت. رئیس اتاق بازرگانی تهران که سرپرستی این هیات تجاری را بر عهده داشت، به ظرفیت بالای همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری اشاره کرد. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع بخارست نیز از احتمال سفر یک هیات تجاری رومانی به ایران، در سه ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی خبر داد.


طی این سفر مسعود خوانساری با وزیر اقتصاد، تجارت و توسعه رومانی و معاون وزیر انرژی این کشور دیدار داشت‌. در این دیدار خوانساری با اشاره به توانایی‌ها و ظرفیت بالای ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری و فضای مناسب ایجاد شده پس از توافق‌ هسته‌ای ایران و غرب، بر لزوم تحرک بیشتر فعالان اقتصادی بخش خصوصی و مقامات دولتی رومانی تاکید و اعلام کرد که دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه گردشگری، خودروسازی و قطعات خودرو، صنایع نفت و گاز و فرآورده‌ها، کشاورزی، پتروشیمی و الکترونیک همکاری‌های گسترده‌تری داشته باشند.

همچنین میاهای تودوسه، وزیر اقتصاد، تجارت و گردشگری رومانی در این دیدار ابراز علاقه کرد که هر چه سریع‌تر فرصت حضورش در ایران و دیدار با دولت و بخش خصوصی ایران فراهم شود. بوگدان نیکلای بادآ، معاون وزیر انرژی رومانی نیز گفت: این سفر فرصت مناسبی است تا روابط سنتی دو کشور احیا شود. به گفته بادآ، رومانی ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه تولید برق دارد. وی افزود: رومانی از نیروگاه‌های هسته‌ای، آبی و نیز انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار است و در عین حال گاز طبیعی و نفت نیز دارد که می‌تواند زمینه مستعدی برای ایجاد همکاری‌های دوجانبه فراهم کند. معاون وزیر انرژی رومانی تاکید کرد این کشور بسیار علاقه‌مند است که با کشورهای حاشیه دریای خزر به‌ویژه ایران همکاری داشته باشد. او با اشاره به تخصص و تجربه ایرانی‌ها در حوزه انرژی از ایران دعوت کرد تا حتما زمینه‌های کاری در این حوزه را در رومانی بررسی کنند. در دیدار دیگر هیات تجاری اتاق تهران با «سارین دیمیتریو»، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع بخارست، دیمیتریو گفت: در هفت ماه ابتدای سال جاری میلادی حجم روابط دو کشور به ۱۱۵ میلیون یورو رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد رشد داشته است؛ اما این میزان از مبادلات تجاری بسیار کمتر از توان و ظرفیت‌های موجود در دو کشور است و می‌تواند در مدت زمانی کوتاه رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع بخارست تاکید کرد که ملاقات‌های دوجانبه می‌تواند به توسعه مراودات اقتصادی دو کشور کمک شایانی کند. وی افزود: همه کشورها از جمله رومانی به این اعتقاد رسیده‌اند که ایران فرصت‌های قابل توجهی در دنیا و منطقه خاورمیانه دارد و می‌تواند یک شریک مناسب اقتصادی برای رومانی باشد.