خبرگزاری مهر: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای احداث پتروشیمی و نیروگاه در این منطقه خبر داد و گفت: ایرلاین اختصاصی ماکو راه‌اندازی می‌شود. حسین فروزان روز گذشته از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت: در سه ماهه اخیر، شرکت‌های مختلفی برای حضور در منطقه آزاد ماکو اعلام آمادگی کرده‌اند که بر این اساس تعدادی از آنها از سرمایه‌گذاران داخلی و تعداد دیگر از سرمایه‌گذاران خارجی بوده‌ است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: اولین محموله از تجهیزات مورد نیاز برای احداث این نیروگاه به بندرعباس رسیده، قراردادهای مرتبط با آن به امضا رسیده و بر اساس توافق قرار است در ۱۷ ماهه اول کار، ۷۰ مگاوات برق به شبکه سراسری تحویل داده شود. وی تصریح کرد: در نزدیکی این نیروگاه هم یک شرکت هندی خصوصی برای تولید فروآلیا‌ژ که ماده اولیه آلومینیوم به شمار می‌رود مشغول به‌کار شده، زمین موردنظر را تحویل گرفته و قرار است فاز اول آن را در مدت زمان یک سال اجرایی کند و بر این اساس سال آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.


وی گفت: همچنین یک لوله صادراتی گاز به ترکیه داریم که در حال اجرا است و البته سرمایه‌گذاران ترکیه نیز برای احداث یک نیروگاه در ایران و استفاده از برق آن در ترکیه برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: ۲۰ روز آینده نیز قرار است سرمایه‌گذاران آلمانی به منطقه آزاد ماکو بیایند و با آنها درخصوص اجرای پروژه‌ها مذاکره خواهیم کرد. وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای ایجاد یک ایرلاین مستقل در منطقه آزاد ماکو خبر داد و تصریح کرد: تلاش ما این است که بتوانیم یک ایرلاین مجهز با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بومی ماکو راه‌اندازی کنیم که بر این اساس در صورت دریافت مجوزهای مربوطه، می‌توانیم با مشارکت و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج که عمدتا ماکویی هستند، این ایرلاین را ایجاد کنیم.