خبرگزاری تسنیم: قائم مقام وزیر صنعت با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با اجرای برجام، اقتصاد کشور رونق بگیرد، گفت: با تحقق این امر، افزایش سرمایه‌گذاری اقتصادی توسعه پیدا می‌کند و در نهایت میزان تولید کالا افزایش و قیمت آن کاهش می‌یابد.

مجتبی خسرو‌تاج با تاکید بر اینکه بازار مصرف و قیمت‌ها متاثر از وضعیت عرضه و تقاضا هستند، افزود: بنا بر این در هر زمینه‌ای سرمایه‌گذاری ایجاد و عرضه و تولید بیشتر شود، می‌توان پیش‌بینی کرد با پیشی گرفتن تولید بر تقاضا، قیمت‌ها کاهش یابد. قائم مقام نعمت‌زاده در امور بازرگانی با بیان اینکه بعد از جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و رونق تولید صادرات نیز در قیمت‌گذاری کالا تاثیرگذار است، یادآور شد: دلیل اینکه گفته می‌شود اجرای برجام برای اقتصاد کشور فرصت است به این خاطر بوده که منجر به سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر و فراهم آوردن زمینه لازم برای پاسخگویی به نیاز داخل و توسعه صادرات می‌شود.


خسروتاج با بیان اینکه چند عامل در کشور ما منجر به ارزانی و گرانی می‌شود، تصریح کرد: عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده همزمان قیمت یک کالا را مشخص می‌کنند؛ به‌طوری که ممکن است، وضعیت تولید یک کالا خوب باشد؛ اما با توجه به هزینه‌های تولید امکان کاهش قیمت تمام‌شده وجود ندارد.وی در پاسخ به این سوال که نقش افزایش بهره‌وری در تولید کالا کجاست؟ گفت:بهره‌وری نیز می‌تواند در کاهش قیمت کالا موثر باشد. خسروتاج در پایان تاکید کرد: بنابراین باید ببینیم با اجرای برجام چقدر می‌توانیم قیمت تمام شده را کاهش دهیم و در کنار آن چقدر می‌توانیم در عرضه و کنترل تقاضا موفق باشیم.