جایگاه اتاق هشتم در شرایط کنونی
گروه بازرگانی: نمایشگاه مطبوعات این روزها به محلی برای رفت و آمد فعالان بخش خصوصی و مسوولان دولتی بدل شده است. حضور این افراد در غرفه رسانه‌های حاضر در نمایشگاه مجالی برای پرسش و پاسخ خبرنگاران است. در همین راستا، غرفه «دنیای اقتصاد» نیز شاهد حضور برخی از فعالان بخش خصوصی و مسوولان دولتی بود.

محسن جلال‌پور، ‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در غرفه «دنیای اقتصاد» به جایگاه اتاق بازرگانی در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: برخی این انتقاد را درخصوص عملکرد اتاق هشتم مطرح می‌کنند که چرا تا این اندازه به دولت نزدیک شده‌ایم. آنها تصور می‌کنند که اتاق بازرگانی همواره باید با دولت در تقابل باشد؛ اما این دیدگاه اشتباه است. وی اظهار کرد: در 5 ماه گذشته اتاق بازرگانی توانسته به جایگاه جدیدی دست یابد و حتی در جلساتی که حضور اتاق بازرگانی به‌عنوان یک نیاز مطرح نبوده، در حال حاضر نه تنها حضور دارد، بلکه حضوری موثر داشته و می‌تواند پیشنهادها و انتقادات بخش خصوصی را در موضوعات مختلف مطرح کند. بنابراین این موضوع خیلی مهم است که ما بتوانیم حرف‌های خود را به گوش دولت برسانیم. این امر جز در سایه تعامل ایجاد نخواهد شد. جلال‌پور ادامه داد: البته دولت کنونی نیز سعی در همراهی با بخش خصوصی دارد و دولتی تعامل‌پذیر است.


رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: پس از بررسی‌های مختلف قرار است که ۳۰ بازرگان و فعال اقتصادی در سفر ایتالیا و ۳۰ فعال برجسته اقتصادی در سفر فرانسه رئیس‌جمهوری کشورمان را همراهی کنند. جلال‌پور در مورد ترکیب‌بندی بازرگانان ایرانی برای سفر به ایتالیا و فرانسه به همراه رئیس‌جمهوری گفت: مهم‌ترین هدف در این سفر سه اصل اعتلای جایگاه بخش خصوصی نزد مسوولان و فعالان اقتصادی کشورهای مقصد و نتیجه بخش بودن آن برای توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای مقصد است. وی افزود: ضمن اینکه سفر پیش رو، نخستین سفری است که در دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق برای همراهی رئیس‌جمهوری روحانی در یک سفر تاریخی انجام می‌شود. وی افزود: هر چند حدود یک ماه و نیم پیش خبر سفر و درخواست از اتاق برای همراهی یک تیم اقتصادی همراه رئیس‌جمهوری اعلام شد، ولی تقریبا تا هفته گذشته تکلیف چگونگی شکل‌گیری هیات همراه، روشن نبود. رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: با این حال مهم‌ترین پرسش و دغدغه ما این بود که برای بستن فهرست هیات همراه، کدام فعال اقتصادی و کدام بنگاه از اولویت برخوردار است؟


وی تصریح کرد: بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات فراوان در نشست‌های متعدد، سرانجام قرار شد هیاتی نسبتا کوچک، ولی با کیفیت و هدفمند برای این سفر چیده شود و دو گزارش «اولویت کار اقتصادی با فرانسه و ایتالیا» به سفارش دفتر رئیس‌جمهوری تهیه شد. رئیس اتاق ایران همچنین در نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از دیدار رودرروی فعالان اقتصادی با بیش از ۹۵ درصد هیات‌های خارجی خبر داد و گفت: نگرانی ما این است که فعالان اقتصادی از فرصت پیش روی خود بهره کافی را نبرند. جلال‌پور، با اشاره به افزایش رفت و آمد هیات‌های خارجی به ایران در هفته‌های گذشته، گفت: با توجه به پررنگ شدن این رفت و آمدها نگرانیم فعالان اقتصادی از فرصت‌های پیش روی خود به خوبی بهره‌مند نشوند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران افزود: اگر در گذشته این نگرانی وجود داشت که هیات‌های خارجی تنها به مذاکره با دولت بپردازند اما اکنون این نگرانی به‌صورت کامل برطرف شده و بر این اساس بیش از ۹۵ درصد از هیات‌های خارجی ورودی به ایران، حتما با فعالان اقتصادی دیدارهای رودررو و بعضا چهره به چهره دارند. جلال‌پور، این رفت و آمد را فرصتی برای فعالان بخش خصوصی کشور دانست تا پیش از هر زمان دیگری در جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال تکنولوژی و تولید مشترک، گام بردارند. پدرام سلطانی،‌ نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از جمله کسانی بود که در غرفه «دنیای اقتصاد» حضور یافت. وی در پاسخ به مقایسه عملکرد اتاق بازرگانی در دو دوره گذشته گفت: اکنون زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد اتاق بازرگانی در دوره جاری نیست، زیرا در حال حاضر تنها 5 ماه از دوره هشتم فعالیت اتاق بازرگانی گذشته و برای مقایسه زود است؛ اما تفاوت‌هایی که در این دو دوره از فعالیت اتاق بازرگانی وجود دارد این است که در دوره هشتم، حجم کار بسیار بیشتر از گذشته است و زمان بیشتری را نیاز داریم که برای اتاق بازرگانی صرف کنیم.


وی افزود: نه فقط هیات رئیسه بلکه تمام بدنه اتاق بازرگانی مشغله‌ای بیشتر از گذشته دارند. همچنین رویکردها در این دوره برون‌گرایانه‌تر بوده و ارتباط اتاق بازرگانی با ذی‌نفعان نیز تقویت شده است. سلطانی ادامه داد: حضور اتاق بازرگانی در رسانه‌ها نیز بیش از پیش شده است. این در حالی است که شاید برخی افراد این انتظار را نداشتند. تصور می‌کنم در جلسات شورای تصمیم‌گیری دولت، از جمله شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز تاثیر‌گذاری اتاق بازرگانی بیشتر شده است. اتاق بازرگانی در این جلسات جدی‌تر، کارشناسانه‌تر و مصرانه‌تر حرف‌های خود را می‌زند و به همین جهت اثر‌گذاری بیشتری در این جلسات دارد. وی به رفت و آمد هیات‌های خارجی در سال جاری اشاره کرد و گفت: ورود هیات‌های تجاری و بازشدن فضای تعاملات بین‌المللی نیز از یک بعد، به غیر از ابعادی که تا به حال راجع به آن صحبت شده، به نفع اتاق بازرگانی است؛ در شرایط کنونی دولت احساس می‌کند اگر بخش خصوصی در کنارش نباشد، نمی‌تواند جوابگوی این هیات‌ها باشد و بهره لازم را ببرد. همچنین اگر بخش خصوصی فعال نباشد، دولت احساس می‌کند که نمی‌تواند اثر مثبت را در ذهن مخاطبان در فضای بین‌المللی داشته باشد، به عبارتی اگر بخش خصوصی نقشی نداشته باشد، امکان دارد عملکرد خود دولت نیز در فضای بین‌المللی زیر سوال برود. وی در این راستا گفت: خود دولت به این استراتژی رسیده که با همکاری با اتاق بازرگانی می‌تواند در سطح بین‌المللی این باور را در دنیا تقویت کند که ایران پساتحریم با گذشته فرق دارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا این تغییرات برای کشورهایی که اخیرا به ایران سفر کرده‌اند نیز ملموس بوده یا نه، گفت: احساس می‌کنم که ملموس بوده و به نوعی علاقه‌مندی آنها را نیز در این بخش می‌توان حس کرد. البته در شرایطی روابط خود با دنیا را از سر گرفتیم که خیلی از اقتصاد‌های دنیا شرایط خوبی را ندارند. این امر به میزانی انگیزه آنها را به تعامل با ایران بیشتر کرده است؛ زیرا این کشور‌ها ایران را راهی جدید برای خروج از مسائل و مشکلات اقتصادی خود می‌دانند.