گروه بازرگانی: معاون وزیر صنعت اعلام کرد: براساس تصمیم دولت، قرار بود ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات صادراتی به صادرکنندگان پرداخت شود، بر این اساس نیز اولویت‌هایی برای اعطای این تسهیلات در نظر گرفته شده بود که بخش عمده‌ای از آن، به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی باز‌می‌گشت، این در حالی است که بانک توسعه صادرات ایران مامور شده تا این رقم را به‌عنوان یارانه سود تسهیلات صادراتی به صادرکنندگان بپردازد.


ولی‌الله افخمی‌راد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «مهر» افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که در این رابطه میان سازمان توسعه تجارت ایران، بانک توسعه صادرات و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به امضا رسیده، مقرر شده است تا هر صادرکننده‌ای که از بانک توسعه صادرات وام می‌گیرد، از ۶ درصد تخفیف در سود تسهیلات بهره‌مند شود. وی تصریح کرد: بر این اساس، صادرکنندگان می‌توانند تسهیلات صادراتی را با نرخ سود ۱۴ درصد دریافت کنند، این در حالی است که سازمان توسعه تجارت ایران هم به‌زودی فهرست کالاهای صادراتی اولویت دار برای دریافت این تسهیلات را اعلام خواهد کرد.


به گفته افخمی راد، هر صادرکننده‌ای به میزان ۳ میلیارد ریال می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند و البته واحدهای نمونه صادراتی، سهمی معادل ۵ میلیارد ریال از این تسهیلات خواهند داشت ولی بازپرداخت با ۶ درصد تخفیف در نرخ سود انجام می‌شود. همچنین به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، وی در نشستی با هیات بازرگانی لبنان با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران اظهار کرد: مزایای خوبی از لحاظ قانونی برای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران درنظر گرفته شده است به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران خارجی با معافیت‌های مالیاتی ۶ تا ۲۰ سال روبه‌رو خواهند شد. وی در دیدار رئیس انجمن بازرگانی لبنان و هیات همراه با بیان این مطلب افزود: سرمایه‌گذاران هیچ‌گونه پرداختی همچون عوارض نخواهند داشت.


معافیت مالیاتی 20 ساله مربوط به مناطق آزاد ایران است البته در صورت واردات کالا از این مناطق به داخل کشور، باید هزینه‌های گمرکی پرداخت شود. افخمی‌راد گفت: ما امیدواریم با توافقات صورت گرفته میان ایران وکشورهای گروه1+5، حجم تجارت ایران و لبنان سه برابر شود و به 300 میلیون دلار برسد. وی اظهار کرد: لبنانی‌ها در زمینه توریسم، هتل‌داری و خدمات مسافرتی پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و ما این آمادگی را داریم که زمین مورد نیاز برای ساخت هتل در نمایشگاه بین‌المللی تهران را در اختیار آنان قرار دهیم. از طرفی انتظار داریم هتلی بین‌المللی با بهترین استانداردهای روز ساخته شود.افخمی‌راد با یادآوری این نکته که ایران به سبب تحریم‌ها توانست روی پای خود بایستد و در بخش‌های مختلف فنی ومهندسی متکی به توان داخلی شود، افزود: امروز در این حوزه‌ها ایرانی‌ها در خارج از مرزها فعالیت می‌کنند و جایگاه خوبی پیدا کرده‌اند.