گروه صنعت و معدن: با گذشت نزدیک به سه ماه از رونمایی بسته سیاست‌های اقتصادی دولت برای نیمه دوم سال جاری که در راستای خروج از رکود تدوین شد، شنیده‌ها از تولید‌کنندگان لوازم خانگی حکایت از استقبال سرد از طرح خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی با وام 10 میلیون تومانی دارد. اواخر مهر ماه سال جاری دولت در راستای خروج بازار از رکود، سه طرح خرید اقساطی خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی با نرخ سود 16 درصد، اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین با سود 14 درصد و اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت اعتباری با سود 12 درصد را در دستور کار خود قرار داد.

طرحی که تنها فاز اول آن یعنی خرید خودرو با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی اجرایی شد و به این طریق خودروسازان توانستند در مدت زمان کمتر از یک هفته انبارهای خود را خالی کنند، اما با گذشت نزدیک به سه ماه از اعلام طرح سه گانه دولت، هنوز خبری از اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی از طریق تسهیلات خرید دین نیست. درخصوص خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی نیز با وجود استارت آزمایشی طرح در هفته گذشته از استان البرز و یکی از استان‌های جنوبی کشور، شنیده‌ها از سوی برخی تولیدکنندگان بیانگر عدم استقبال از این طرح است. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در فاز اول مقرر شده بود تا فرهنگیان و بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی بتوانند کارت‌های اعتباری خرید کالا را دریافت کنند، اما به گفته تولیدکنندگان کاهش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات از ۱۸ ماه به ۱۲ ماه که افزایش رقم بازپرداخت تسهیلات را به همراه داشت، موجب شد تا فرهنگیان و بازنشستگان دولتی از این طرح استقبال نکنند. اقدامی که به گفته تولیدکنندگان رکود بیش از پیش در بازار را به همراه داشت و موجب شد تا تولیدکنندگان با افت تولید مواجه شوند. به گفته فعالان این بخش، طی ماه‌های اخیر تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی افت ۲۰ درصدی تولید را تجربه کردند؛ به‌طوری‌که در حال حاضر این گروه با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد فعالیت می‌کند. عدم استقبال فرهنگیان و بازنشستگان از فاز اول طرح و نامشخص بودن زمان اجرای فاز دوم موجب شد تا برخی از تولیدکنندگان اعلام کنند که طرح در حال اجرا با شکست مواجه شده است.


عدم اعلام نتایج مرحله آزمایشی

محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز درخصوص اینکه طرح خرید کالای مصرفی بادوام ایرانی با تسهیلات 10میلیون تومانی در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد، می‌گوید: طرح پیش‌بینی شده برای خروج تولیدکنندگان داخلی از رکود، در حال حاضر راکد مانده است و هنوز نتایج مرحله آزمایشی این طرح که قرار بود در استان البرز و یکی از استان‌های جنوبی کشور اجرا شود، اعلام نشده است. به گفته وی، با توجه به عدم اعلام نتایج، هنوز مشخص نیست که آیا کارتی توزیع شده یا خیر. طحان‌پور با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست کالاهایی که قرار است در این طرح توزیع شوند را مشخص کرده و در اختیار بانک مرکزی قرار داده است، می‌گوید: لیست کالا مشخص شده اما بانک مرکزی به‌عنوان تامین‌کننده منابع این طرح هنوز اقدامی صورت نداده است. رئیس اتحادیه لوازم خانگی درخصوص اینکه آیا دستگاه‌های کارتخوان برای خرید کالا در فروشگاه‌ها توزیع شده است، عنوان کرد: بانک مرکزی در ابتدا اعلام کرد که دستگاه‌های جدید برای این طرح در فروشگاه‌های عرضه کالا توزیع خواهد کرد، اما پس از مدتی از تجهیز دستگاه‌های موجود در فروشگاه‌ها برای اجرای این طرح خبر داد که هنوز به‌طور کامل محقق نشده است. به گفته طحان‌پور، تعریف دستگاه‌های کارتخوان برای تولیدکنندگان کوچکی که محصولات خود را از طریق خرده فروشی‌ها عرضه می‌کنند، مشخص نشده است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه متقاضیان به امید عرضه کارت‌های اعتباری و خرید کالا به‌صورت اقساطی دست از خرید کشیده‌اند، اظهار کرد: اقدام صورت گرفته موجب شده تا رکود بیش از پیش در بازار حاکم شود، به‌طوری که ادامه این روند ورشکستگی واحدهای تولیدی در ماه‌های آینده را به همراه خواهد داشت. به گفته طحان‌پور، به دلیل تعمیق رکود، بسیاری از واحدهای تولیدی نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و ظرفیت تولید خود را کاهش داده‌اند که ادامه این روند به ضرر تولیدکنندگان لوازم خانگی خواهد بود.