رکود پس‌از خروج از اتحادیه

اما چارلتون

روزنامه‌نگار بلومبرگ

طبق گمانه‌زنی‌های اقتصاددانان، خروج احتمالی بریتانیا از اتحادیه اروپا شانس وقوع رکود را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد. بریتانیایی‌ها جایگاه خود را در بلوک ۲۸ عضوی اتحادیه اروپا قبل از رفراندوم ماه ژوئن حفظ خواهد کرد، اما این در حالی است که پاسخ‌دهندگان به بررسی بلومبرگ اعلام کردند در صورتی که اکثر مردم به خارج شدن از اتحادیه اروپا رای دهند، احتمال وقوع رکود اقتصادی در این کشور ۴۰ درصد خواهد بود. این در حالی است که در آخرین نظرسنجی ماه‌های اخیر این خطر ۱۳ درصد برآورد شده بود.

مناظرات اتحادیه اروپا، همه موارد را پوشش می‌دهد، از مهاجرت تا کاهش ثروت ملی و دسترسی به تجارت اما با این حال، افرادی که در تلاش برای ماندن بریتانیا هستند این‌گونه استدلال می‌کنند که خروج از اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری، کار و رشد اقتصادی این کشور را به خطر خواهد انداخت. هم اکنون اقتصاد این کشور توانسته است بخش زیادی از سقوط ناشی از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ را جبران کند. «کریس هیر» اقتصاددان که در گذشته در بانک لندن کار می‌کرد در این باره گفت: «در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بسیاری از نااطمینانی‌ها به وجود خواهد آمد که روی رشد اقتصادی این کشور تاثیرگذار است ما به احتمال بسیار زیاد شاهد نوسانات در بازارهای مالی خواهیم بود که شرایط اعتباری بریتانیا را با مشکل مواجه خواهد کرد. این موضوع به کسب‌وکار و اعتماد خانواده‌ها نیز ضربه خواهد زد. ترکیب همه این مسائل تاثیر بدی روی اقتصاد این کشور خواهد گذاشت. طرفداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا بر این عقیده هستند که خروج از اتحادیه منجر خواهد شد تا بریتانیا فرصت‌های تجاری خود را از دست بدهد و نقش لندن به‌عنوان هاب بین‌المللی تجارت و فاینانس از بین برود اما در سوی دیگر، کسانی که خواستار خروج از اتحادیه هستند خواهان آن هستند که بریتانیا خود را از تصمیمات تجاری که اتحادیه اروپا می‌گیرد، رها کند و خود این کشور بتواند درخصوص مسائلی از جمله پذیرش مهاجرین تصمیم‌گیری کنند.

مارک کارنی، رئیس بانک لندن درخصوص رفراندوم می‌گوید: «این همه پرسی درآینده‌ای نزدیک سرمایه‌گذاری در این کشور را با ریسک همراه می‌کند.» داده‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری تجاری نسبت به دو سال گذشته در سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ با کاهش روبه‌رو بوده است.یکی از اثرات این انتظار که شاید بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود، باعث کاهش ارزش پوند استرلینگ در برابر دلار شده است. طی هفته گذشته ارزش پوند انگلیس به پایین‌ترین میزان خود در ۷ سال گذشته در برابر دلار رسید و بدترین عملکرد هفتگی را از سال ۲۰۰۹ تا کنون نسبت به دلار تجربه کرد. بر اساس نظر‌سنجی صورت گرفته توسط بلومبرگ، ۲۹ نفر از ۳۴ اقتصاددان پیش‌بینی کردند که در هفته رای‌گیری ارزش پوند از این مقدار هم پایین‌تر می‌آید. «راب کارنل» اقتصاددان ارشد در بانک «‌ای‌ان‌جی» در این‌خصوص می‌گوید: «خروج بریتانیا تنها آثار منفی به بار خواهد آورد، مهم‌ترین کانالی که به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، خروج سرمایه‌گذاری از اتحادیه اروپا باعث خواهد شد تا سرمایه‌های خارجی و داخلی کمتر صورت گیرد.» وی در ادامه افزود: «شرکت‌ها به‌طور قطع تمایلی ندارند تا در برنامه‌هایی که همراه با نااطمینانی است سرمایه‌گذاری کنند. هرچند ممکن است اقتصاد کشور در رکود فرو نرود اما به احتمال زیاد با اما و اگرها درخصوص تجارت روبه‌رو خواهد شد.»

بر اساس موسسه رتبه‌بندی فیچ و مودیز، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای اقتصاد این کشور اثری منفی خواهد داشت. طبق اظهار‌نظر مقامات موسسه مودیز، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشکلاتی را بر سر راه این کشور قرار خواهد داد. بر اساس برآوردهای موسسه فیچ، بریتانیا با خروج خود از اتحادیه، نوعی عدم قطعیت را در بازار این منطقه ایجاد خواهد کرد و به دنبال آن باعث کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌ها خواهد شد.در ادامه این موسسه اظهار کرده ‌است: «تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه هزینه هنگفتی برای آن به همراه خواهد داشت و بسیاری از مزایای اقتصادی اتحادیه اروپا برای بریتانیا از دست خواهد رفت.»پوند از زمان بحران بانکی تاکنون بیشترین کاهش ارزش را تجربه کرده ‌است. اینها همه هشدارهای مهمی برای دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا به حساب می‌آید. در گزارش موسسه مودیز آمده ‌است: «بریتانیا با این اقدام، تاثیری بسیار منفی روی سرمایه‌گذاری درازمدت خود خواهد گذاشت.» از نظر این موسسه، خروج بریتانیا باری بر دوش اقتصاد این کشور خواهد بود همچنین سیاست‌ها و روابط سیاسی-اقتصادی آن را به کلی تغییر خواهد داد.تحلیلگران موسسه فیچ می‌گویند: «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث رهایی اقتصاد این کشور خواهد شد و مزایای اقتصادی بسیار خوبی را برای آن به همراه خواهد داشت.» هر چند این نظرات در مورد خروج بریتانیا وجود دارد اما دسته‌ای از تحلیلگران معتقدند که این کار تنها هدفی کاملا سیاسی است و تاثیر چندانی روی اقتصاد این کشور نخواهد گذاشت یا حداکثر باعث نوسانی کوتاه‌مدت در بورس این کشور خواهد شد.