میلیاردها دلار فرصت سوزی آمریکا

چیارا واساری

بلومبرگ
هانس هیومز، مدیر اجرایی شرکت گری‌لاک که در ماه ژوئن به ایران سفر کرده بود در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «به نظر می‌رسد ایالات متحده فرصت سرمایه‌گذاری در ایران را از دست داده است چرا که اروپایی‌ها با سرعت در حال ورود به بازارهای ایران هستند. به نظر نمی‌رسد بازار ایران به اقدام آمریکا توجهی داشته باشد، چرا که با ورود سرمایه‌گذاران اروپایی، اقتصاد ایران شروع به حرکت خواهد کرد.» پس از توافق تاریخی ایران و قدرت‌های غربی بر سر مسائل هسته‌ای در ماه ژانویه، سرمایه‌گذاران خارجی و چندملیتی در حال بازگشت به ایران هستند. تا آن زمان، شرکت‌ها از نقل‌وانتقال پول به ایران یا خارج از آن منع شده بودند. با این حال پیش‌بینی می‌شود در سال جاری اقتصاد ۳۷۰ میلیارد دلاری ایران رشدی ۸/ ۵ درصدی داشته باشد.

هیومز اعلام کرد‌: «تغییر سیاست وزارت خزانه‌داری آمریکا در مورد ایران در حین فرآیند بازپرداخت ممکن است همه چیز را تغییر دهد.» ایالات متحده از سال ۱۹۷۹ و پس از انقلاب اسلامی ایران، روابط خود را با این کشور قطع کرده است. رئیس‌جمهور اوباما در سال ۲۰۱۳ با وجود مخالفت شدید قانون‌گذاران جمهوری‌خواه، با امضای توافق بین‌المللی با ایران اقدام به تنش‌زدایی کرد. کاندیداهای ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواه، مارکو روبیو، دونالد ترامپ و تد کروز اعلام کردند که در صورت انتخاب، توافق هسته‌ای را لغو کرده یا به مذاکره مجدد روی خواهند آورد. از نظر هیومز، بزرگ‌ترین فرصت سرمایه‌گذاری در ایران، بخش خدمات و زیرساخت‌های انرژی خواهد بود. وی اعلام کرد که در ۵ تا ۱۰ سال آینده فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران ممکن است چند‌ ده میلیارد دلار ارزش داشته باشد. بر اساس اظهارات هیومز، به احتمال زیاد بانک‌های اروپایی در سال آینده تراکنش‌های زیادی با وام‌دهندگان ایرانی برقرار خواهند کرد و این در حالی است که ورود موسسات اعتباری آمریکا به ایران ۲ تا ۳ سال طول خواهد کشید.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار «گِری‌لاک کپیتال منجمنت» آمریکا اخیرا در گزارش اخیر خود آورده است سرمایه‌گذاران آمریکایی در معرض حذف شدن کامل از مبادلات مالی و تجاری ایران هستند. درحالی‌که سرمایه‌گذاران اروپایی به سرعت قراردادهای متنوعی در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی با ایران امضا می‌کنند، این آمریکایی‌ها هستند که از قافله دور مانده‌اند. «هانس هومز»، مدیر اجرایی «گِری‌لاک» در این‌باره گفت: اروپایی‌ها از فرصت لغو تحریم‌های ایران به خوبی استفاده کردند؛ اما آمریکا که تحریم‌کننده اصلی بود، هیچ بهره‌ای از آن نبرد. وی که همراه با هیاتی ماه ژوئن (خرداد) به ایران سفر کرده بود در ادامه گفت: مهم نیست آمریکا چه تصمیمی در ارتباط با ایران در پیش بگیرد، مهم این است که اروپایی‌ها در این مسیر قدم گذاشته‌اند و به رونق اقتصاد ایران کمک خواهند کرد. سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های چندملیتی برای حضوری فعال در بازار داخلی ایران صف کشیده‌اند. تا پیش از امضای توافق هسته‌ای، تبادل پول میان ایران و شرکت‌های خارجی ممنوع بود؛ اما با رفع این محدودیت پیش‌بینی می‎شود اقتصاد ایران در سال جدید میلادی رشد خوبی داشته باشد. شرکت خودروسازی دایملر آلمان و هواپیماسازی ایرباس فرانسه، پیش از آنکه رقبای آمریکایی فرصت کنند درباره رفع محدودیت‌های قانونی به مقامات دولتی این کشور فشار وارد کنند، جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کردند.

میلیاردها دلار فرصت سوزی آمریکا