دموکرات‌ها در سمت تقاضا؛ جمهوری‌خواهان در سمت عرضه

کیمبرلی آمادئو

تحلیلگر اقتصادی و دانش‏آموخته MIT

کاندیداهای ریاست جمهوری ۲۰۱۶ اکنون به ۳ نامزد تقلیل یافته‏اند. دو پیشتاز این رقابت‏ها در دو سوی مختلف هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوری‏خواه هستند. وابستگی آنان به حزب خود کمک می‌کند تا از چند و چون برنامه‏های اقتصادی آنان درکی به دست آورد.

دموکرات‏ها بیشتر پیرو نظریه‏های کینزی هستند. این به آن معناست که مخارج دولت و کاهش مالیات از طریق افزایش تقاضا موجب افزایش رشد اقتصادی می‌شود. اغلب دموکرات‏ها این سیاست‏ها را در جهت خانواده‏های با درآمد متوسط اتخاذ می‏کنند. آنان کسری مخارج را با مالیات بالاتر بر سرمایه‏گذاری، کسب‌و‌کارهای بزرگ و خانوارهای پردرآمد انجام می‌دهند. آنان با فراهم آوردن مزایای بیشتر برای خانوارهای کم‏درآمد به مساله نابرابری درآمد می‏پردازند. این به آن دلیل است که آنان پول اضافی را صرف غذا، دارو و سرپناه می‏کنند. این تقاضا موجب می‌شود که تقاضا بیش از پس‏انداز و سرمایه‏گذاری به پیش برود. جمهوری‏خواهان اقتصاد طرف عرضه را هدف قرار می‌دهند. این نظریه مبتنی بر کاهش هزینه‏های کسب‌و‌کار، تجارت و سرمایه‏گذاری است که بهترین راه برای افزایش رشد هستند. کسب‌و‌کارها از این پول اضافی ایجاد شده، برای استخدام کارگران بیشتر استفاده می‏کنند. متاسفانه در این دوران بهبودی در این امر روی نداده است. شرکت‌ها مقادیر پول نقد زیادی دارند اما آن را صرف بهبود سرمایه یا مشاغل نمی‏کنند. آنان در بازار سرمایه ایالات متحده آمریکا، اوراق خزانه‏داری و سرمایه‏گذاری‏های برون‏مرزی، سرمایه‏گذاری می‏کنند.

امسال تا مقدار زیادی هر دو حزب سنتی عقیم بوده‏اند. دونالد ترامپ با وجود اینکه یک جمهوری خواه است، در تقابل با موافقت‏های تجارت آزاد قرار دارد. او می‏خواهد شرکت‌ها را با استفاده از افزایش تعرفه ناشی از برون‏سپاری مشاغل، متوقف کند. اغلب جمهوری خواهان فکر می‏کنند که این کار موجب می‌شود که شرکت‌های ایالات متحده آمریکا در تجارت بین‏الملل کمتر رقابتی باشند. برنی سندرز که یک دموکرات است مروج سوسیالیسم دموکراتیک است که مبتنی بر آن است که دولت مسائلی نظیر زیرساخت، بهداشت و آموزش را کنترل کند. اغلب دموکرات‏ها در همکاری با کسب‌و‌کارها برای فراهم کردن این خدمات کار می‏کنند. در ادامه به بررسی راه‏حل‏های کاندیداهای برتر جمهوری‏خواه و دموکرات به مسائل و مشکلات اقتصادی ایالات متحده آمریکا خواهیم پرداخت. ضمن اینکه باید به یاد داشت که طرح‏های اقتصادی باید با کنگره مورد مشورت قرار بگیرند. بسیاری از طرح‏های مبتنی بر مالیات یا مخارج پایین نیز می‌تواند از طریق قوه مجریه صورت بگیرد.

هیلاری کلینتون (دموکرات)

هیلاری کلینتون قصد دارد رشد اقتصادی را با کاهش مالیات بر طبقه متوسط و کسب‌و‌کارهای کوچک افزایش دهد. او می‏خواهد نابرابری درآمدی را با افزایش حداقل دستمزد کاهش دهد. به علاوه وی درصدد است که مالیات بر عواید سرمایه کوتاه‌مدت را برای کسانی که بیش از ۴۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند، افزایش دهد. این پیشنهادهای عملی نتیجه داد. کسب‌و‌کارهای کوچک ۷۰درصد تمام مشاغل جدید را ایجاد می‏کنند. بسیاری از مدیران ارشد موافقند که مالیات بر عواید سرمایه بیشتر در کوتاه‌مدت تجارت را کاهش داده و اهداف سرمایه‏گذاری بلندمدت را افزایش می‌دهند. پیش از این، کلینتون در سال ۲۰۰۸ تنها کاندیدایی بود که نسبت به برقراری بودجه متوازن پایبند بود. از آنجا که کسری بودجه یکی از عوامل بزرگ در کاهش ارزش دلار، قیمت بالای نفت و تورم است، حذف آن برای سلامت بلندمدت اقتصاد ایالات متحده آمریکا ضروری به نظر می‏رسد.

دونالد ترامپ (جمهوری‏خواه)

دونالد ترامپ قول داده است که با استفاده از تحمیل تعرفه بر واردات از چین، مکزیک و سایر شرکای تجاری ایالات متحده آمریکا، بیشترین شغل را در تاریخ این کشور ایجاد کند. تاریخ نشان داده است که سیاست حمایت از صنایع داخلی در بلند مدت بی‏تاثیر است. سایر کشورها نیز تلافی این کار را خواهند کرد که موجب کاهش صادرات ایالات متحده می‌شود. تعرفه‏ها همچنین موجب افزایش قیمت‌ها می‌شوند. او می‏گوید که مالیات بر درآمد و مالیات شرکت‌ها را کمتر کرده و بسیاری از فرارهای مالیاتی را از بین می‏برد. این کار درآمدهای دولت را تا ۹۵۰ میلیارد دلار در سال کاهش داده و موجب افزایش ۱۹ تریلیون دلار بدهی این کشور می‌شود. وی می‏خواهد کسری بودجه را با کاهش اتلاف مخارج و حذف دپارتمان‏های انرژی و آموزش انجام دهد (که در مجموع ۸۰ میلیارد دلار می‌شود). او می‏خواهد مخارج نظامی را کاهش داده (که هم‏اکنون ۸۰۰ میلیارد دلار است) و صنایع دفاعی و امور مربوط به سالخوردگان را بهبود ببخشد. ترامپ نیاز دارد تا بودجه ۴/ ۱ تریلیون دلاری را به میزان ۱۲ درصد کاهش دهد تا ۵۰۰ میلیارد دلار کسری بودجه را از بین ببرد. او طرح بیمه اوباماکر را لغو می‌کند و طرحی مبتنی بر بازار برای این حوزه در سر دارد. ترامپ در ژانویه ۲۰۱۶ مورد تایید معاون کاندیدای پیشین ریاست جمهوری، سارا پیلین قرار گرفت. او می‏خواهد تعادل خوبی میان خودش و ترامپ ایجاد کند. سارا پیلین از بودجه متوازن حمایت کرده است؛ در حالی که فرماندار آلاسکا نظری خلاف این موضوع دارد. در نهایت اگرچه احتمال پیروزی برنی سندرز در پایان رقابت‏های مقدماتی انتخاباتی کمرنگ و تقریبا غیرممکن شده است، اما به‌طور مختصر سیاست‏های وی مبتنی بر مخارج بیشتر در حوزه زیرساخت، تبدیل اوباماکر به یک برنامه پزشکی گسترده و افزایش تامین اجتماعی و سایر برنامه‏های مرتبط با آن هستند. او اجازه می‌دهد که بازار آزاد کالاهای مصرف‏کنندگان را فراهم کند، قول آموزش برای همه و حداقل دستمزد بالاتر و مزایای بیشتر برای کارگران نیز به‌طور خلاصه از جمله وعده‏های او در کنار افزایش مالیات بر کسب‌و‌کار و سودهای حاصل از خارج کشور بودند.