رفع تردید‌ها از تحریم ایران

وال استریت ژورنال

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید:« آمریکا متعهد است شفاف‌سازی کند که برخی تحریم‌ها، دیگر در مورد بانک‌های غیرآمریکایی طرف همکاری با ایران اعمال نمی‌شوند.» جکوب لو،گفت: «زمانی که ایران اقدامات مشخصی را انجام داد، ما اقداماتی را که در زمینه لغو تحریم‌های هسته‌ای متعهد به انجام آنها بودیم صورت دادیم. این امری الزام‌آور است که ما روشن کنیم که این به چه معنا است.» از جکوب لو خواسته شده بود که به اظهارات استوارت لوی، معاون سابق خزانه‌داری آمریکا و مسوول سابق اجرای تحریم‌ها علیه ایران پاسخ دهد. لوی که هم‌اکنون وکیل ارشد بانک اچ اس بی سی است هفته گذشته گفته بود، دولت اوباما در حال ارسال پیام‌هایی ضد و نقیض به بانک‌های اروپایی است.مقامات ایرانی از این مساله گلایه دارند که تاثیر لغو تحریم‌ها به دلیل پابرجا بودن بخش عمده‌ای از تحریم‌های دیگر دولت آمریکا هنوز احساس نشده است.

جکوب لو گفت: «این مهم است که ایران درک کند هنوز تحریم‌هایی در زمینه‌های تروریسم و موضوعاتی که ما شرح داده‌ایم، پابرجاست.»بنگاه‌های اقتصادی آمریکا به جز برخی استثنائات همچنان از معامله مستقیم با ایران منع شده‌اند و طرف‌های ثالث هنوز ممکن است به دلیل معامله با نهادهای ایرانی‌ای که تحت تحریم‌های حمایت از تروریسم، موشکی و حقوق بشر قرار دارند، مورد مجازات قرار بگیرند.جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته با مدیران موسسات مالی اروپایی دیدار کرد تا درباره تحریم‌های لغو شده و تحریم‌های پابرجای دولت آمریکا علیه ایران برای آنها شفاف‌سازی کند.استوارت لوی که در طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ معمار بسیاری از تحریم‌های ایران بوده گفته که وی هنوز اطمینان حاصل نکرده و همچنان مانع از همکاری اچ اس بی سی با ایران خواهد شد.در حالی که لغو تحریم‌های ایران پس از توافق هسته‌ای این کشور با کشورهای ۱+۵ بازگشت برخی سرمایه‌گذاران و موسسات مالی کوچک را به این کشور به دنبال داشته است؛ اکثر سرمایه‌گذاران و بانک‌های بزرگ اروپایی به دلیل تردیدهایی که نسبت به آینده سرمایه‌گذاری در ایران دارند، همچنان خود را از بازار ۸۰ میلیون نفری این کشور دور نگه داشته‌اند.تهران برای جلب اعتماد این سرمایه‌گذاران، ۵۰ سیاست‌گذار و کارشناس برجسته مالی را برای دیدار با همتایان اروپایی خود به کنفرانس موسسه یورومانی که برای اولین بار با محوریت ایران برگزار شد، اعزام کرد.

سیف رئیس بانک مرکزی ایران طی سخنرانی خود در این کنفرانس به سرمایه‌گذاران اروپایی اطمینان داد که حضور در بازار سرمایه ایران، خطری را متوجه دارایی‌های آنها نخواهد کرد. تجار و بانک‌های بزرگ اروپایی همچنان نگران تحریم‌هایی هستند که هنوز برداشته نشده‌اند. تحریم‌هایی مانند تداوم ممنوعیت تجارت بازرگانان آمریکایی با ایران و محدودیت‌هایی که در رابطه با دسترسی این کشور به دلار وجود دارد، کار را همچنان برای هر دو طرف دشوار کرده است.کنفرانس یورومانی، موانع و چالش‌های بانکی ایران بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی با حضور رئیس بانک مرکزی ایران و جمعی از نخبگان بانکی این کشور مورد بررسی قرار داد. در این کنفرانس، علاوه بر ولی‌الله سیف، حسن قالیباف اصل مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.