ترامپ برنده و آمریکای بازنده

کارن تومولتی
واشنگتن پست

دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا شد. اینها جملاتی است که امید داشتیم هرگز آن را ننویسیم اما ترامپ تمامی موسسات نظرسنجی را غافلگیر کرد. ترامپ موجی را هدایت کرد که بخشی از آن به واسطه رای‌دهندگان محلی و حومه بود که احساس می‌کردند دستگاه‌های سیاسی آنها را در حاشیه قرار داده است. با این حال، مردم آمریکا باید امید داشته باشند که ترامپ در مقایسه با آنچه که ما از آن می‌هراسیم، رئیس‌جمهوری بهتری باشد و زمانی که اقدامات درست انجام می‌دهد، از وی حمایت کنند. رهبری آزموده نشده با معایب شخصیتی عمیق و بدون تجربه حکومتی یا امنیت ملی که چ هره‌ای ضد وضع موجود از خود نشان داد.

امیدواریم که ترامپ درک کند که نظام حاکمیت آمریکا تنها به یک فرد محدود نمی‌شود و به تنهایی نمی‌تواند آن را اصلاح کند. رئیس‌جمهوری آمریکا از همان روز اول با چالش‌هایی بی‌امان روبه‌رو است. چالش‌های جدیدی از جمله در بخش خاورمیانه، کره شمالی و قدرت‌نمایی چین و روسیه وجود دارد که نمی‌توان خوشبین بود، ترامپ به‌طور ناگهانی واکنش‌های منطقی‌تری به این مشکلات نشان دهد.ترامپ در حین سخنرانی‌های انتخاباتی خود درخصوص زندانی کردن هیلاری کلینتون، تحت پیگرد قرار دادن زنانی که او را به آزار جنسی متهم کرده بودند و لغو آزادی مطبوعات حرف زده بود. وی در ارتباط با اخراج میلیون‌ها نفر از آمریکا، به کارگیری آزمون‌های مذهبی و از بین بردن تلاش‌های بین‌المللی در زمینه تغییرات اقلیمی حرف زده بود که هرکدام از این طرح‌ها به افراد زیادی آسیب می‌زند.

ترامپ در مورد کشیدن دیوار در مرز مکزیک، محدود کردن مسلمانان و برخوردهای نژادپرستانه با مهاجران و اقلیت‌ها، سخنرانی‌های پرشوری ایراد کرد و توانست جامعه هدف مشخصی را به میدان آورد؛ جامعه هدفی که اکثر آن از سفیدپوستان سطح پایین و کم‌سوادان آمریکایی هستند. این دست از مواضع ترامپ هرچند در بین نخبگان فکری، مسائلی نامطلوب و خطرناک تفسیر می‌شود و سایر کشورها و ملت‌های مسلمان نیز این مواضع را خطرناک می‌دانند و همچنان مواضع ترامپ در قبال مسلمانان سوال مهمی است، اما گویا سفیدپوستان آمریکایی طبقه پایین، این مواضع را پسندیدند و به هواداری از ترامپ رای دادند. در این میان تجربه ماجرای برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ترامپ را امیدوار کرد که با همین استراتژی می‌تواند پیروز انتخابات باشد.

ترامپ توانست هیلاری کلینتون را به‌عنوان نماینده ساختار حاکم آمریکا و مورد حمایت این ساختار معرفی کند و در مقابل، خود را به‌عنوان نماد تغییر و دگرگونی در ساختار آمریکا به افکار عمومی معرفی کند. ترامپ و معاون وی «مایک پنس» در هدایت این بازی بسیار هوشمندانه عمل کردند. ترامپ به‌رغم همه غرور و سرسختی‌اش، توانست فضای به وجود آمده علیه خود را به نحوی هوشمندانه مدیریت کند. از اواسط رقابت‌های انتخاباتی به بعد، تقریبا همه نهادهای رسمی، رسانه‌ها، نخبگان و حتی بخش‌های مهمی از جمهوری‌خواهان علیه ترامپ موضع‌گیری کردند. این شرایط سخت و شکننده می‌توانست ترامپ را بشکند، ولی او این فضا را به عرصه‌ای برای مظلوم نمایی تبدیل کرد و این گزاره را ترویج داد که او در میان هجوم حکومت و رسانه ها، تنها مانده است و نیاز به کمک مردم دارد. رای مردم به ترامپ به گونه‌ای اعتراض آنها به جریان غالب حاکمیت در آمریکا (و نه نظام آمریکا) بود و الّا فردی با سابقه سیاسی صفر، آن هم بعد از آن همه تخریب و مواضع رادیکال علیه مسلمانان، مهاجران، زنان و اقلیت‌ها نمی‌توانست نظر مردم را به خود جلب کند.

مبارزه با مهاجرت غیرقانونی یکی از وعده‌هایی است که ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی داده است. در جریان مبارزات انتخاباتی اظهارات او منجر به خشم مردم شده بود. ترامپ در مجموع همه مهاجران مکزیکی را قاچاقچیان مواد مخدر و متجاوز عنوان کرده بود. در حال حاضر مقامات ایالات متحده آمریکا رقم متخلفان در کشور را بسیار بالا اعلام کرده‌اند. این رقم در سال گذشته، با توجه به اظهارات اداره مهاجرت بیش از دویست هزار بوده است. همچنین ترامپ در حفاظت از مرز ایالات متحده آمریکا با مکزیک، هنوز هم روی موضع سختگیرانه‌اش ایستادگی دارد. او در مصاحبه با «سی. بی. اس» در مورد طرح بحث برانگیز ساخت دیوار در مرز با مکزیک گفت که در تمام ۳۲۰۰ کیلومتر مرز حصار اعمال نمی‌شود اما برخی از بخش‌های مرز است که باید با ساخت دیوار محافظت شوند.