رویگردانی متحدان

پولیتیکو

بروکسل پایتخت بلژیک شهری است که نمی‌توان از روی ظاهر، آن را قضاوت کرد. این شهر ثروت بزرگی را در خود جای داده است. با این حال، این کشور نیز همانند این شهر پر از تناقض است و این امر در اقتصاد آن نیز متبلور شده است. در گزارش رقابت‌پذیری جهانی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ که مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌کند، هرچند سه رتبه نخست بدون تغییر باقی مانده بودند؛ اما اتفاقات دیگری در این فهرست نیز افتاده بود: بلژیک دو پله صعود کرده و به رتبه ۱۷ جهانی دست یافته بود که هفتمین کشور از میان ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. روز بعد، بروکسل قربانی حملاتی تروریستی شد که بر وضعیت آن کشور تاثیر زیادی گذاشت. یک حمله تروریستی دیگر نیز قرار بود در این کشور انجام شود که محقق نشد.

پس از مدتی شرکت صنعتی غول‌پیکر آمریکایی «کاترپیلار» اعلام کرد کارخانه تولیدی خود در شهر شارل روآ در جنوب بلژیک را متوقف خواهد کرد که منجر به از دست رفتن ۲۲۰۰ شغل می‌شد. قرار بود این تولید به جای دیگری منتقل شود و کشورهایی در اروپای شرقی و آسیا مد نظر بود؛ اما بالاخره این کارخانه به گرنوبل فرانسه انتقال یافت. علاوه بر آن، شرکت بیمه غول‌پیکر «آکسا» نیز اعلام کرد که ۶۵۰ نفر از کارکنان خود را در سال بعدی کاهش خواهد داد. بروز حملات تروریستی در روز ۲۲ ماه مه سال ۲۰۱۶ که منجر به کشته شدن ۳۲ نفر و زخمی شدن ۳۰۰ نفر در این کشور شد، ضربات مهمی به اقتصاد این کشور وارد آورد. ارزیابی‌های وزارت اقتصاد در مورد تحلیل اثرات اقتصادی تروریسم حاکی از آن است که اطمینان مشتریان در مناطق پیرامون بروکسل با کاهش قابل ملاحظه‌ای حتی در ماه‌های بعد همراه بوده است. این متغیر در تمام کشور یکسان نبود بلکه در منطقه بروکسل حتی از میانگین کشور نیز بیشتر بود. در برخی مناطق علاوه بر این، تروریسم بر افزایش نااطمینانی در فضای این کشور نیز موثر بود.

همچنین میزان ورود گردشگران وارد شده به منطقه بروکسل با افت چشمگیری روبه‌رو شد. استقبال از هتل‌ها که در سال ۲۰۱۶ به طور کلی کاهش یافته بود، در فصل سوم و پس از حملات تروریستی بروکسل با کاهش نسبت به فصل دوم نیز همراه شد. با این وجود، این کشور مدتی است که دوباره بر بازگرداندن جریان توریسم به کشور خود تاکید می‌کند و تا حدودی نیز موفق شده است.

رویگردانی متحدان