بلای اُمیکرون برای اقتصاد چین

دولت چین برای جلوگیری از شیوع این سویه، از روش قرنطینه سختگیرانه شهرهای بزرگ و هر جا که ابتلا به کرونا شناسایی شود، استفاده کرده است. ده‌ها شهر بزرگ که در مجموع صدها میلیون نفر از جمعیت چین در آنها زندگی می‌کنند، مدت‌هاست قرنطینه هستند. همچنین صدها کارخانه بزرگ و مرکز فعالیت اقتصادی تعطیل شده‌اند. اما از همان ابتدا مشخص بود که این شیوه مبارزه با شیوع کرونا نمی‌تواند ادامه پیدا کند؛ زیرا روش یادشده نه‌تنها به اقتصاد لطمات بزرگی وارد می‌کند، بلکه سیستم درمانی را تحت فشار غیر‌قابل تحملی قرار می‌دهد. همچنین صبر مردم از این تدابیر رو به پایان است. اما نکته مهم این است که فعلا رهبران چین، گزینه‌های دیگری برای مهار موج جدید همه‌گیری ندارند.

مقامات این کشور، دو سال تلاش کردند که از ورود کرونا به داخل کشور جلوگیری کنند؛ اما حالا شاهد موج جدید همه‌گیری هستند و متخصصان می‌‌‌گویند که این کشور برای گزینه جایگزین سیاست «تحمل صفر» یعنی «زندگی با ویروس» آماده نیست. یکی از پزشکان متخصص در شانگهای که مانند دکتر فاوچی در آمریکا تخصص بالایی دارد و بسیار صریح و بی‌‌‌پرده نظرات خود را بیان می‌کند، گفته است: «ما هیچ چیزی را آماده نکرده‌ایم. چطور می‌توانیم تدابیر سختگیرانه برای مهار کرونا را کنار بگذاریم و اجازه دهیم که این ویروس منتشر شود.»

چین برای واکسیناسیون جمعیت خود تلاش زیادی کرد؛ اما برخی نواقص در این تلاش‌ها وجود داشت. اگرچه واکسن‌های ساخت چین از ایجاد علائم سخت و مرگ‌ومیر مبتلایان به اُمیکرون عموما جلوگیری می‌کنند؛ اما درباره اثرات آن بر جمعیت‌های آسیب‌پذیر نظیر سالخوردگان پرسش‌هایی وجود دارد. از سوی دیگر، شیوع اُمیکرون، سیستم بیمارستانی و درمانی چین را در وضعیت بدی قرار خواهد داد.

در دو هفته اخیر، نشانه‌‌‌هایی از کاهش نسبی سخت‌‌‌گیری‌‌‌ها در برخی شهرهای قرنطینه‌شده، از جمله شانگهای مشاهده شده است. به برخی کارخانه‌ها اجازه داده شده است که فعالیت خود را از سر بگیرند؛ اما تولیدکنندگان بزرگ خودرو نظیر کارخانه‌‌‌های تسلا و فولکس‌واگن نتوانسته‌اند فعالیتشان را به طور کامل شروع کنند. تاثیر بیش از دوماه قرنطینه شهرهای بزرگ که مرکز فعالیت‌های تولیدی چین هستند، افت تولید کارخانه‌ای این کشور و کاهش نرخ رشد اقتصاد بوده است. گزارش‌‌‌هایی که از شاخص فعالیت‌‌‌های تولیدی چین منتشر شده است، نشان می‌دهد که این شاخص همچنان در حال کاهش است.

از آنجا که مشخص نیست دولت چین چه وقت قرنطینه‌ها را لغو خواهد کرد، پیش‌بینی شده است که اثرات این برنامه سختگیرانه بر اقتصاد شدید خواهد بود؛  به همین دلیل، نهادهای تحلیلگر پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصاد چین در سال‌جاری را پایین آورده‌اند. رقم‌های پیش‌بینی‌شده برای رشد اقتصاد چین در سال‌جاری، همگی زیر ۴‌درصد هستند؛ در حالی که دولت چین، نرخ هدف برای رشد اقتصاد را حدود ۵/ ۵‌درصد تعیین کرده است. ضعف در اقتصاد چین بر شرکای تجاری این کشور و بازارهای مختلف تاثیرات منفی دارد. دولت چین اخیرا وعده داده است که از رونق اقتصاد حمایت خواهد کرد؛ اما مشخص نیست که این حمایت چقدر موثر خواهد بود.