امید به راهکار سه‌گانه سازمان بورس

p24 copy

هدف از تشکیل این صندوق‌ها طبق امیدنامه نگهداری دارایی‌های اوراق بهادار که در قالب سبد مشخصی از سهام متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران به این صندوق منتقل شده است، با توجه به پذیرش ریسک مورد قبول، ریسک نوسانات قیمت دارایی‌های صندوق و نوسانات قیمت واحد‌های سرمایه‌گذاری وجود خواهد داشت، بیان شده است. پس از پذیره‌نویسی این صندوق‌ها، شاخص بورس شروع به اصلاح کرد و هم‌اکنون بیشتر افرادی که این صندوق‌ها را در قیمت پذیره‌نویسی خریداری کرده‌اند، در زیان هستند. نکته حائز اهمیت، فاصله قیمت تابلو و خالص ارزش دارایی‌های این صندوق‌هاست که در زمان نوشتن این گزارش، قیمت تابلو با خالص ارزش دارایی‌ها این صندوق دارایکم و پالایش‌یکم به ترتیب حدود 34 و 31‌درصد از خالص ارزش دارایی خود فاصله دارند.

به‌منظور کاهش زیان سرمایه‌گذاران و رسیدن قیمت واحدهای این صندوق‌ها در هفته‌های اخیر، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، بیان کرد که باید ساختار اساسنامه این صندوق‌ها تغییر پیدا کند تا فاصله قیمت تابلو و خالص ارزش دارایی‌های این صندوق‌ها کم شود و درصورت امکان، برابر شوند.در این راستا، سازمان بورس راهکار سه‌‌‌گانه‌‌‌ای در جهت نزدیک‌‌‌تر شدن قیمت واحدهای صندوق‌های پالایش‌یکم و دارایکم به ارزش ذاتی خود در هیات‌مدیره مطرح و پیشنهاد کرده است. یکی از این پیشنهادها این است که اشخاص غیردولتی سهامدار این صندوق‌ها بتوانند در آنها اعمال رأی کنند. 

در پیشنهادی دیگر مطرح شد که ETF‌ها از حالت مدیریت غیرفعال خارج و به صندوق‌های فعال و بخشی تبدیل شوند؛ به این معنی که بتوانند ترکیب سبد سهام را تغییر دهند و بازارگردان داشته باشند.  امکان فروش واحدهای ممتاز این صندوق‌ها در مزایده و واگذاری آن به بخش خصوصی برای جذب نقدینگی بیشتر، یکی دیگر از پیشنهادهای مطرح‌شده در این خصوص است. با توجه به مطالب بیان‌شده، می‌توان امید داشت که با اصلاح ساختار اساسنامه این صندوق و تغییر مدیریت غیرفعال به مدیریت فعال در این صندوق‌ها قیمت تابلوی این صندوق‌ها به ارزش ذاتی آنها نزدیک شود و سرمایه‌گذارانی که واحد‌های این صندوق‌ها را در پذیره‌نویسی خریداری کرده‌اند، از زیان خارج شوند.