درگیری بورس با عوامل غیرمرتبط

پیشران‌‌‌های اصلی بازار عبارتند از رشد سوددهی شرکت‌‌‌ها و امید سرمایه‌‌‌گذاران به بازدهی‌‌‌های خوب آینده که روند صعودی فعلی را رقم زده‌اند. البته موضوعاتی مانند کسری بودجه، حجم نقدینگی کشور، تورم انتظاری و نرخ دلار و همچنین رشد اقتصادی بر برخی بازارها هم اثرگذار بوده و اقبال خوب اخیر به بازار سرمایه را ایجاد کرده ‌‌‌است؛ به‌‌‌طوری که با ورود پول حقیقی به بازار مواجه شدیم و در مجموع، این موضوعات دورنمایی برای بازار سهام ترسیم می‌‌‌کند که می‌‌‌تواند عقب‌‌‌ماندگی بازارسرمایه از سایر بازارهای مالی و اقتصادی را جبران کند.

همان‌‌‌طور که گفته شد، بازارسرمایه در روزهای پایانی سال و ماه‌‌‌های ابتدای سال آینده دورنمای روشنی دارد و حتی به‌دست آوردن قله قبلی شاخص دور از انتظار نیست؛ اما درباره چرایی ریزش‌‌‌های اخیر باید گفت، ریسک‌‌‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک همیشه بر رویه بازارسرمایه و رفتار سرمایه‌‌‌گذاران حاکم است. ریسک‌‌‌های غیرسیستماتیک و بازاری با هنر مدیران دارایی و چینش پرتفوی مدیریت می‌‌‌شود، اما طی مدت اخیر در عین اقبال سهامداران حقیقی تماشاچی و حضور امیدوارانه فعالان بازار در عرصه معاملات، سبب شکل‌‌‌گیری روند رشد بازار متاثر از پارامترهای واقعی تعیین‌‌‌کننده شده‌‌‌ است. اما مانند همیشه پارازیت‌‌‌های بیرون از بازار با ملودی حرکتی آن درگیر شد و اثرات خود را به گروه‌‌‌های خاص بازار و کلیت تحمیل کرد که مهم‌‌‌ترین آنها طی هفته‌‌‌های اخیر شرایط رفت‌‌‌وبرگشتی عرضه خودرو در بورس‌کالا و اظهارنظرهای ضدونقیض افراد مسوول و غیرمسوول در تعیین‌تکلیف قیمت‌‌‌گذاری دستوری خودرو بوده است. این فضای ابهام به‌‌‌مثابه ترمز از شتاب حرکتی این گروه پرطرفدار و مهم بازار سرمایه جلوگیری می‌‌‌کند.

همچنین ریسک سیستماتیک تکرارشونده پاییز و زمستان هرسال، لایحه بودجه سال بعد و تصویب آن در مجلس است که از یک‌طرف سمت‌‌‌وسوی سیاستگذاری کلان بازیگر را نشان می‌‌‌دهد و از طرف دیگر نرخ‌‌‌گذاری‌‌‌ها و تعرفه‌‌‌های مصوب آن همچون نرخ گاز صنایع مختلف، اعم از پتروپالایشی، فولادی، سیمانی و معدنی یا نرخ بهره مالکانه گروه کانی‌‌‌های فلزی و غیرفلزی و سهام صادراتی و... را دستخوش تغییر خواهد کرد. بنابراین از منظر سوددهی بر بازدهی شرکت‌‌‌ها و قیمت سهام آنها تاثیرگذاری پررنگی دارد و معمولا کلیت بازار سهام را در چالش جدی و جدیدی درگیر می‌‌‌سازد.

با توجه به اینکه ریزروندهای رشدی و اصلاحی جزئی از ذات بازارسرمایه هستند، در همه زمان‌‌‌ها نمادهای مطلوب برای سرمایه‌‌‌گذاری در بازار یافت می‌‌‌شود که با لحاظ شرایط اقتصادی کشور و فراز و فرود ماه‌‌‌های اخیر در گروه بانک و سرمایه‌‌‌گذاری و هلدینگ و سیمانی به دلیل رشد کمی که داشته‌‌‌اند، نمادهای ارزشمند و مستعدی وجود دارد. همچنین گروه خودرویی و وابسته با توجه به اخبار فعالیت‌‌‌های سودده و افزایش نرخ و درآمدها تا پایان سال می‌‌‌توانند سوددهی مناسبی را نصیب علاقه‌‌‌مندان خود کنند و برای گروه انبوه‌‌‌سازان هم به تبع رونق بازار مسکن، انتظار اقبال و رشد وجود دارد.