روزگار بورس در اردیبهشت

شاخص کل بورس:  شاخص بورس در تاریخ ۰۱/ ۰۲/ ۱۴۰۲ به‌میزان ۲میلیون و ۳۲۴هزار و ۱۳۳واحد بود و در تاریخ ۳۱/ ۰۲/ ۱۴۰۲ به ۲میلیون و ۳۰۲هزار و ۷۷۰واحد رسید که نشان‌دهنده کاهش ۲۱هزار و ۳۶۳واحدی شاخص است. در بازه یک‌ماهه اردیبهشت ۱۴۰۲ برآیند شاخص کل بورس تهران منفی ۹۲/ ۰‌درصد بود. شاخص کل بورس در میانه اردیبهشت‌ماه در پنج‌روز رشد ۱۲درصدی خود را از دست داد و به سقف پیشین خود بازگشت. براساس تحلیل تکنیکال، شاخص کل بورس به محدوده سقف کانال صعودی در محدوده تقریبی ۲میلیون و ۵۴۰هزار واحد واکنش نشان داده و دچار کاهش شد.

شاخص کل هم‌وزن: شاخص کل هم‌وزن در تاریخ ۰۱/ ۰۲/ ۱۴۰۲ در میزان ۷۶۰هزار و ۷۵۶واحد قرار داشته و در تاریخ ۳۱/ ۰۲/ ۱۴۰۲ در میزان ۷۶۴هزار و ۶۰واحد قرار گرفته که برخلاف شاخص کل بورس عملکرد رشد ۳۳۰۴واحدی را ثبت کرده است. شاخص کل هم‌وزن در طول اردیبهشت‌ماه به میزان ۴۳/ ۰‌درصد نسبت به ماه گذشته رشد داشته است. براساس رشد شاخص کل هم‌وزن و منفی شدن شاخص کل بورس، سرمایه موجود در بازار به سمت سهام شرکت‌های کوچک‌تر و با وزن کمتر منتقل شده است.

شاخص کل فرابورس: شاخص کل فرابورس تهران در تاریخ ۰۱/ ۰۲/ ۱۴۰۲ به میزان ۲۹هزار و ۲۰۸واحد بود و در تاریخ ۳۱/ ۰۲/ ۱۴۰۲ به ۲۸هزار و ۹۳۸واحد رسید که نشان‌دهنده کاهش ۲۷۰واحدی شاخص کل فرابورس است. در این بازه یک‌ماهه، شاخص کل فرابورس دچار منفی ۹۲/ ۰‌درصد کاهش شده که نشان‌دهنده کاهش یکسان و یک‌اندازه شاخص کل بورس و شاخص کل فرابورس است. براساس تحلیل تکنیکال مشاهده می‌شود که شاخص کل فرابورس توانسته است از کانال صعودی به سمت اهداف بالاتر خارج شود.

شاخص قیمت بر درآمد سهام:  شاخص قیمت بر درآمد سهام (۱۲ماهه) به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر تصمیم‌گیری معامله‌گران، در پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ در میزان ۱/ ۱۰ واحد قرار گرفته است. در این ماه شاخص قیمت بر درآمد سهام به دلیل کاهش و اصلاح بازار توانست در میزان ۸/ ۹واحد قرار بگیرد. این شاخص نسبت به چند ماه گذشته توانسته است در سطوح بالاتری قرار بگیرد و تغییری در رفتار و انگیزه معامله‌گران ایجاد کند.

بازدهی صنایع: در ماه گذشته هیچ‌یک از صنایع بازدهی ۱۰‌درصد یا بیشتر را ثبت نکردند و بیشتر صنایع بازدهی منفی داشتند. صنایع انبوه‌سازی، ماشین‌آلات، بانکداری، قند و شکر، رایانه، کاشی و سرامیک، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به ترتیب بیشترین بازدهی را در اردیبهشت۱۴۰۲ ثبت کرده‌اند. صنایع بیمه، لیزینگ، تامین آب و برق و گاز، رادیویی، دستگاه‌های برقی، حمل‌ونقل؛ سیمان، لاستیک، چندرشته‌ای صنعتی، خودروسازی، غذایی، کانه فلزی، سرمایه‌گذاری، کانی غیر‌فلزی و داروسازی به ترتیب بیشترین زیان را در همین‌مدت ثبت کرده‌اند.