ابلاغیه‏‏‌‏‏‌‏‏‌ای برای عدم‌جذابیت صندوق‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به‌منظور کسب بازدهی بیشتر برای سرمایه‌گذاران و پوشش ریسک احتمالی و با استفاده از استراتژی‌های مختلف از ترکیب سهم و قراردادهای اختیار معامله، اقدام به اتخاذ موقعیت خرید و فروش می‌کنند و می‌توانند بازده بالاتری نسبت به اوراق با درآمد ثابت و بازار پول (سود سپرده بانکی) کسب کنند.

باید به این نکته توجه کرد که در تامین مالی برای شرکت‌ها در صورتی که صندوق سهم و اوراق تبعی آن را خریداری کند، معمولا (با توجه به اطلاعیه انتشار اوراق تبعی سهم مربوطه) امکان فروش سهم تا سررسید اوراق تبعی و استفاده از منابع ناشی از خرید سهم را ندارد و برای صندوق‌ها محدودیت ایجاد می‌کند؛ در صورتی که با خرید سهم و اتخاذ موقعیت در قرارداد اختیار معامله این امکان وجود دارد و مدیران صندوق می‌توانند از نوسان‌‌‌های سهم و خرید و فروش آن بازدهی بیشتری کسب کنند و در تاریخ سررسید از مزایای آن بهره‌‌‌مند شوند. صدور ابلاغیه فوق برای صندوق‌های درآمد ثابت ایجاد محدودیت می‌کند و ممکن است فشار فروش سهام را به همراه داشته باشد. همچنین موجب افزایش ریسک صندوق‌های با درآمد ثابت که از این ابزار استفاده می‌کنند و کاهش بازدهی آنها شود. همچنین عمق معاملات در قرارداد اختیار معامله را کاهش می‌دهد.

به نظر می‌رسد این ابلاغیه پیرو ابلاغیه قبلی سازمان بورس مبنی بر کاهش و تغییر نصاب سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت باشد که موجب کنترل و شروع کاهش شاخص‌‌‌کل بورس شد و باید منتظر ابلاغیه‌های جدید برای محدودیت در کسب بازدهی در صندوق‌های با درآمد ثابت در راستای عدم‌جذابیت این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه در بازار پول و حمایت از بانک‌ها باشیم.

انتشار دستورالعمل و ابلاغیه در هر مقطع زمانی برای شرایط آن برهه و تغییر آن در دیگر شرایط به بی‌‌‌اعتمادی در بازار سرمایه دامن می‌‌‌زند و کلیت بورس را متاثر خواهد کرد. بنابراین سازمان بورس باید تمام جوانب را بررسی کند. جای سوال است که آیا برای این دست اقدامات و ابلاغیه‌‌‌ها نظرسنجی از فعالان بازار (شرکت‌های سبدگردان‌‌‌ و مشاور سرمایه‌گذاری‌‌‌ به عنوان مدیران صندوق‌های با درآمد ثابت و سایر نهادهای مالی مرتبط) انجام‌‌‌ شده است یا فقط دستورات اجرا می‌شود؟