وقت بازگشت اعتماد به بازار سهام ؟

دلیل تامه این مثبت‌ها، اخبار پیرامون فرمول نرخ خوراک نیست و دلایلی همچون مسائل منطقه‌ای و سیاسی، کاهش عوارض صادراتی فلزی و معدنی، انتشار اوراق تبعی به‌منظور حمایت از بازار و همچنین مثبت‌شدن گروهای دیگر مانند خودرو یا حمایت قوی در کانال یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار واحدی نیز تاثیر‌گذار هستند، اما مساله نرخ خوراک بود که روند نزولی شاخص از اردیبهشت‌ماه را رقم زد و بازار را دچار چالش کرد و طبیعی است که با انتشار اخبار مثبت در این حوزه و هم‌زمان با کاهش ریسک‌های دیگر باید منتظر بازگشت نقدینگی به بازار باشیم. اما با توجه به تلاطم‌های این چندماه و ابهامات موجود نباید انتظار داشت که روند قطعا صعودی را شاهد باشیم و به نظر می‌رسد بازار در ادامه مسیر خود با نوساناتی همراه خواهد بود.

امیدواریم بورس مشروط به عدم‌ایجاد ریسک‌های جدید در مسیر رشد قرار گیرد. با اینکه بازار طی هفته‌‌‌های اخیر با تنش روبه‌رو بود، اما فرموله‌شدن نرخ خوراک در مقطع فعلی توانست اثرات این تنش را کاهش دهد. همچنین تغییر نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها از ۲۸هزار و ۵۰۰تومان به نرخ مرکز مبادله که بخش بیشتری از حاشیه بازار را پوشش می‌دهد خبر مثبتی بود که مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است.

بنابراین اگر بازگشت به فرمول سال ۱۳۹۴ و تثبیت آن برای بلندمدت به‌درستی اجرا شود، در حقیقت بازار این صنعت، پیش‌بینی‌پذیرتر می‌شود و کمک بزرگی به فعالان بازار و همچنین صاحبان صنایع پتروشیمی خواهد شد تا بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند. با اینکه این اخبار به خودی خود مثبت هستند و اندکی می‌توانند آنچه را که بر بازار گذشت جبران کنند، باید توجه کرد که این وضعیت شکننده است و با بروز اتفاقاتی از این دست که می‌تواند به اعتماد بازار ضربه بزند، مجددا باید شاهد افزایش التهابات و فرار سرمایه‌گذاران از بازار باشیم؛ چراکه پیش‌بینی‌پذیر بودن بازار در کنار افزایش کارآیی، به‌خصوص کارآیی اطلاعاتی، می‌تواند جهت‌‌‌گیری صحیح نقدینگی و دوام آن در بازارسرمایه را رقم بزند. کارآیی اطلاعاتی می‌تواند به تعیین قیمت عادلانه سهم کمک کرده و از رانت‌های اطلاعاتی در بازار جلوگیری کند.

در بازار کارآ، سرعت و صحت انتقال اطلاعات است که اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب می‌کند؛ چراکه اطلاعات به‌سرعت و فوریت و با حداقل هزینه به اطلاع آنان می‌رسد و همه اقشار می‌توانند در یک‌بازه زمانی و بدون رانت اطلاعاتی از آن استفاده کنند؛ اما نهایتا حتی کارآیی اطلاعاتی به‌تنهایی کافی نیست و نکته مهمی که نباید مغفول بماند، ایجاد اعتماد از طریق عدم‌مداخله و شوک وارد کردن به بازار است که گاهی اوقات در قالب تصمیمات غیرکارشناسی و همچنین اظهارات غیر‌علمی بازار را متاثر می‌کند.همه این جمله را شنیده‌ایم که نوسان ذات بازار است، اما به‌طور قطع می‌توان گفت بازاری که هر روز با اخبار منفی، نظرات غیرکارشناسی و مداخلات بی‌منطق روبه‌رو باشد هیچ‌گاه نمی‌تواند مامن نقدینگی سرگردان و محلی برای سرمایه‌گذاری شفاف و مولد در مقابل بازارهای موازی غیرمولد و غیر‌شفاف باشد.