در طول چند نسل، کره‌جنوبی توانست از کشوری که در میان ملل فقیر عالم رده‌‌‌بندی می‌‌‌شد، به کشوری توسعه‌‌‌یافته با درآمد بالا تبدیل شود. برخی این رشد اقتصادی را به یک معجزه تشبیه کرده‌‌‌اند. این معجزه باعث شده است تا کره‌جنوبی در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و همچنین گروه ۲۰ قرار گیرد. این کشور پس از رکود بزرگ مالی همچنان یکی از سریع‌‌‌ترین نرخ‌های رشد را در میان کشورهای توسعه‌‌‌یافته در اختیار دارد.  با وجود فراز و نشیب‌هایی که کره‌جنوبی در حوزه اقتصادی داشته است، بسیاری از تحلیلگران انجام اقداماتی برای بهبود چشم‌انداز اقتصادی این کشور را ضروری می‌‌‌دانند. یکی از مهم‌ترین مسائل برای اقتصاد این کشور، خدمات‌‌‌دهی ملی به بازنشستگان و وضعیت بدهی صندوق بازنشستگی است.

به گفته کمیته بودجه خدمات بازنشستگی این کشور، صندوق بازنشستگی از سال ۲۰۴۱ کسری خواهد داشت و این روند در سال ۲۰۵۵ با بیشتر شدن هزینه‌‌‌ها به مرحله‌ای خواهد رسید که هزینه‌ها از درآمدها پیشی خواهد گرفت. کارشناسان گفتند که دولت باید از سال ۲۰۴۱ پول بیشتری قرض کند تا این کسری را جبران کند و بتواند به پرداخت مستمری‌‌‌ها ادامه دهد. اقتصاددانان در این خصوص هشدار می‌دهند که دولت کره‌جنوبی به دلیل مقاومت عمومی در برابر اصلاحات پیش از انتخابات پارلمانی سال آینده، به اندازه کافی برای رسیدگی به بحران قریب‌‌‌الوقوع بازنشستگی تلاش نمی‌‌‌کند.

نکته دوم، چشم‌انداز نامعلوم رشد اقتصادی این کشور است. از زمان انقباض در سه‌ماه آخر سال ۲۰۲۲، اقتصاد کره برای اولین بار در سه‌ماه دوم سال‌جاری پیشرفت کرده است. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد قدرت حرکت همچنان وجود دارد. داده‌‌‌های اولیه تجارت نشان داد که صادرات در ماه ژوئیه کاهش یافته است و در مورد زمان بازگشت احتمالی در بخش تراشه‌‌‌های کلیدی و بهبود تقاضا در چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری کره، همچنان عدم‌اطمینان وجود دارد. در این خصوص، بانک‌مرکزی کره‌جنوبی نرخ بهره کلیدی خود را در بیشتر سال‌جاری ثابت نگه داشته است؛ زیرا به دنبال متعادل کردن مبارزه با تورم با نیاز به حفاظت از فعالیت‌‌‌های اقتصادی است. همچنین بانک کره اعلام کرده که مبارزه با تورم هنوز تمام نشده است و این بانک هنوز هدف رسیدن به نرخ تورم ۲درصدی را دارد. البته تحلیلگران معتقدند این احتمال وجود دارد که دولت کره با توجه به آمارهای مربوط به تولید و تجارت، رشد اقتصادی بالاتر را به اولویت اصلی خود تبدیل کند. بررسی اقتصادی سازمان OECD از کره در سال ۲۰۲۲ از نقاط قوت کنونی و حکمرانی ماهرانه حکایت دارد، اما در عین حال به چالش‌‌‌های فعلی و آینده اشاره می‌کند که تا حدی در استراتژی رشد صادرات‌محور کره و صعود سریع آن از فقر ریشه دارد.