انتظار تقویت تقاضا در بورس

با توجه به فضای حاکم بر بازار در ۶ماه اول سال‌جاری و انعکاس این اتفاقات در ارزش بازار شرکت‌های بورسی، به نظر می‌رسد بازار سرمایه در ۶ماه دوم سال شرایط بهتری را تجربه کند.

از طرفی روانه شدن صورت‌های مالی ۶ماهه شرکت‌ها، ناظر به دستورالعمل افشای اطلاعات ناشران در سامانه کدال تا پایان مهرماه، خوراک تحلیلی مستند و مناسبی به بازار برای پیش‌بینی عملکرد ۶ماه دوم شرکت‌ها خواهد بود که می‌تواند به تقویت تقاضا در بازار منجر شود.

تغییر نرخ ارز موثر از ۲۸هزار و ۵۰۰تومان به ۳۷هزار و ۵۵۴تومان برای صورت‌های مالی شرکت‌های متاثر و مرتبط، از جمله شرکت‌های پالایشی و نفتی، می‌تواند کمک بسزایی به بهبود فضای معاملاتی و روند صعودی بازار کند و عملا این تغییر نرخ در صنعت بانکداری هم قابلیت پیاده‌سازی و اجرا دارد که همین دیدگاه در‌

۶  ماه دوم به بهبود ارزش بازار شرکت‌های بانکی موجود در بازارسرمایه هم می‌تواند بینجامد که البته این مهم مستلزم ابلاغیه‌های بانک مرکزی در مورد هزینه تعیین نرخ جدید تسعیر صورت‌های مالی بانک‌هاست.

شایان ذکر است، در مقطع فعلی با وجود اینکه در اکثر گروه‌ها، تقاضای رو به بالایی در نمادها مشاهده نمی‌شود، ولی در سمت فروش هم چندان فروشنده قوی و متمرکزی در اکثر نمادها وجود ندارد و بازار به عبارتی اثرات مخرب تصمیمات ۶ماه اول را هضم کرده است.    

با عنایت به این موضوع، عملا بازار در ۶ماه دوم سال می‌تواند با تغییر اندکی در تریگر‌های اثرگذار بر بازار، از جمله دلار، از تقویت تقاضای مناسبی در اکثر گروه‌های بازار برخوردار شود که با توجه به کاهش فشار فروش در بازار، عملا این اتفاق دور از ذهن نیست. کمااینکه در زمینه مدل‌های ارزش‌گذاری نسبی، مانند P/ E و P/ S، بسیاری از شرکت‌های بازار در نقاط ارزنده‌ای قرار گرفته‌اند.

با توجه به موارد ذکرشده، به‌نظر می‌رسد بازارسرمایه می‌تواند در ۶ماه دوم سال‌جاری از منظر سرمایه‌گذاری شرایط بهتری را نسبت به نیمه اول سال تجربه کند که البته همه این موارد به درجه ریسک‌‌‌پذیری و افق سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران مرتبط است.