سبقت دهلی از توکیو

انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی (GDP) هند در سال مالی جاری ۶.۲ تا ۶.۳‌درصد رشد کند. شتاب ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به هند در دهه گذشته نشان‌‌‌دهنده چشم‌‌‌انداز رشد بلندمدت مطلوب برای اقتصاد هند است که به نمایه جمعیتی جوانان و افزایش سریع درآمد خانوارهای شهری کمک می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی اسمی هند که برحسب دلار اندازه‌‌‌گیری می‌شود، از ۳.۵تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به ۷.۳تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.

 بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه آسیا و اقیانوسیه

تا سال ۲۰۲۲، اندازه تولید ناخالص داخلی هند از تولید ناخالص داخلی بریتانیا و همچنین فرانسه بزرگ‌تر بوده است. همچنین برآوردها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۳۰ تولید ناخالص داخلی هند از آلمان پیشی خواهد گرفت. ایالات‌متحده در حال حاضر بزرگ‌ترین اقتصاد جهان با تولید ناخالص داخلی ۲۵.۵تریلیون دلار است که یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، با تولید ناخالص داخلی ۱۸تریلیون دلار است که تقریبا ۱۷.۹‌درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. ژاپن با تولید ناخالص داخلی ۴.۲تریلیون دلاری و آلمان با تولید ناخالص داخلی ۴تریلیون دلاری در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند.

اس‌ اند پی گلوبال گفت که چشم‌انداز بلندمدت اقتصاد هند توسط تعدادی از محرک‌های اصلی رشد حمایت می‌شود. «یکی از عوامل مثبت مهم برای هند طبقه متوسط بزرگ و در حال رشد آن است که به افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده کمک می‌کند. بازار مصرف‌کننده داخلی هند که به‌سرعت در حال رشد است و همچنین بخش بزرگ صنعتی آن، این کشور را به مقصد سرمایه‌گذاری مهم فزاینده‌ای برای بخش‌های مختلف تبدیل کرده است؛ طیفی از شرکت‌های چندملیتی در بسیاری از بخش‌ها، از جمله تولید، زیرساخت و خدمات.» انتظار می‌رود تحول دیجیتال هند که در حال حاضر در حال انجام است، رشد تجارت الکترونیک را تسریع کند و چشم‌انداز بازار مصرف خرده‌فروشی را در دهه آینده تغییر دهد.

به گفته این نهاد، این امر شرکت‌های چندملیتی پیشرو جهانی در زمینه فناوری و تجارت الکترونیک را به بازار هند جذب می‌کند. در این گزارش آمده است: «تا سال ۲۰۳۰، تعداد ۱.۱میلیارد هندی به اینترنت دسترسی خواهند داشت که بیش از دوبرابر ۵۰۰میلیون کاربر اینترنت در سال ۲۰۲۰ است. رشد سریع تجارت الکترونیک و تغییر فناوری تلفن‌‌‌های هوشمند ۴G  و۵G  باعث تقویت تک‌‌‌شاخ‌‌‌های خانگی مانند پلتفرم تجارت الکترونیک آنلاین منسا برندس، استارت‌آپ لجستیک و خواربار‌فروشی آنلاین بیگ‌بسکت می‌شود که فروش الکترونیکی آن افزایش یافته است.

افزایش ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به هند که طی پنج‌سال گذشته مشهود بوده است، حتی در طول سال‌های همه‌گیری ۲۰۲۲-۲۰۲۰ نیز با حرکت قوی مشهود ادامه یافت. «جریان‌‌‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قوی هند به‌‌‌دلیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ چندملیتی فناوری جهانی مانند گوگل و فیس‌‌‌بوک که جذب بازار مصرف‌کننده داخلی و دارای رشد سریع و بزرگ هند شده‌‌‌اند و همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی شرکت‌های تولیدی افزایش یافته است.»

به طور کلی، انتظار می‌رود هند در دهه آینده یکی از سریع‌ترین اقتصادهای جهان باشد. این امر هند را به یکی از بازارهای مهم رشد بلندمدت برای شرکت‌های چندملیتی در طیف گسترده‌ای از صنایع، از جمله صنایع تولیدی مانند خودرو، الکترونیک و مواد شیمیایی تا صنایع خدماتی مانند بانکداری، بیمه، مدیریت دارایی، مراقبت‌های بهداشتی و اطلاعات تبدیل خواهد کرد.