میل مبهم «تک‌سهم»

به‌‌‌همین سبب بسیاری از افراد جامعه به جای خلق ارزش، به دنبال راهکاری مطمئن و سریع برای حفظ ارزش پول نقد خود هستند تا بتوانند پول نقد خود را به دارایی تبدیل کرده و در یک بازه زمانی ارزش پول خود را حفظ کنند. بررسی بیشتر این فضا نشان می‌دهد، بسیاری از افراد جامعه که ریسک‌‌‌پذیری کمتری دارند، عمدتا پول نقد خود را به طلای فیزیکی یا دلار تبدیل می‌کنند. در این بین، برخی از افراد ریسک‌‌‌پذیر با هدف کسب سود بیشتر در کنار حفظ ارزش پول اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌کنند. طبیعتا برخی از این افراد تحت‌تاثیر تبلیغاتی قرار می‌‌‌گیرند که برخی در رسانه‌‌‌ها و شبکه‌‌‌های اجتماعی انجام می‌دهند و از این مجرا سرمایه افراد را به سمت بازار سرمایه سوق می‌دهند. عمده این افراد از قضا در دسته‌‌‌بندی سهامداران خرد بازار سرمایه قرار می‌‌‌گیرند.

همان‌گونه که ذکر شد، در وهله اول بسیاری از سهامداران خرد به‌دنبال راهکاری هستند تا با کمترین هزینه و در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن بیشترین سود را از سرمایه‌گذاری خود کسب کنند. به‌‌‌همین سبب، سهامداران خرد به جای بهره‌‌‌گیری از آموزش‌‌‌های صحیح یا مشاوره گرفتن از نهادهای مالی که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، در دام اطلاعات خطا گرفتار می‌‌‌شوند.

اعتماد به دوستان یا همراهی با ادعای افراد نامعتبر که سهمی خاص را تبلیغ می‌کنند، راه معمول‌‌‌ انحراف سرمایه‌‌‌های خرد است. فرد تصور می‌کند از خرید برخی تک‎سهم‌‌‌ها سودهای نجومی به دست می‌‌‌آورد، اما این رویکرد در پایان معمولا نتیجه تلخی دارد. فردی که بدون هیچ تحقیق، تحلیل و اطلاعاتی به واسطه تحریک دیگران وارد بازار سرمایه می‌شود، نهایتا به دلیل فقدان ‌شناخت نسبی از ابزارهای موجود بورسی، اعم از تشکیل سبد سرمایه‌گذاری، شناسایی و مدیریت ریسک دارایی، مدیریت ثروت و... تمام پول خود را در تک‌سهم سرمایه‌گذاری کرده و اغلب متحمل ضررهای جبران‌ناپذیر می‌شود. به‌عنوان یک اصل ساده لازم است به صاحبان سرمایه‌‌‌های خرد نکاتی را یادآور شد. اولا سهامداران خرد باید در نظر بگیرند که بازار سرمایه ‌دارای پیچیدگی‌‌‌های زیادی است بنابراین برای کسب عایدی از بازار سرمایه به‌جز منابع مالی به کسب دانش، مهارت و تجربه نیاز جدی وجود دارد.

دوم اینکه سهامداران به ابزارهای بورسی اعتماد کنند و این موضوع را در نظر بگیرند که با توجه به رشد بسیاری از ابزارهای نوین مالی اعم از ابزارهای مشتقه، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و... می‌‌‌توانند سرمایه‌گذاری‌‌‌ مطلوبی را در بازار سرمایه با سود مناسب تجربه کنند. برای نمونه با استفاده از ابزارهای مشتقه در بازار، امکان انتخاب موقعیت‌های ترکیبی مختلفی ممکن می‌شود که علاوه بر سوددهی به پوشش ریسک برای سبدهای سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. کارآیی این ابزارها در حدی است که افراد حتی می‌‌‌توانند با استفاده درست از ابزارهای مشتقه، در بازار نزولی سود کسب کنند.

در نهایت لازم است افراد این موضوع را در نظر بگیرند که استفاده از راه‌‌‌های مورد اشاره تنها با مشاوره از نهادهای خبره این بازار از جمله شرکت‌های سبدگردان، مشاوران سرمایه‌گذاری و... ثمربخش خواهد بود و بهتر است سرمایه‌گذاری توسط نهادهای مالی و کارشناسان این حوزه که به صورت حرفه‌‌‌ای اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌کنند، انجام پذیرد.