هوش مصنوعی و نیروی کار مدیریت مالی و حسابداری

Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

مزایای استفاده از هوش مصنوعی

- بالا بردن دقت و بهره‌‌‌وری:

خودکار کردن فرآیندهای وارد کردن داده‌‌‌ها و تسریع فرآیندها وقت و انرژی زیادی را برای کارکنان ذخیره می‌کند. علاوه بر اینها با در نظر داشتن فرآیندهای یادگیری ماشین، هوش مصنوعی می‌‌‌تواند به طور پیوسته به یادگیری ادامه دهد و دقتش را خودکارو پیوسته افزایش دهد. همچنین گزارش‌‌‌هایی که توسط هوش مصنوعی منتشر می‌شود، خیلی فنی‌‌‌تر بوده و ریسک‌‌‌ خطاهای انسانی را کاهش می‌دهد.

- تحلیل پیشرفته داده‌‌‌ها:

با استفاده از هوش مصنوعی،‌‌‌ تحلیل داده‌‌‌های مالی خیلی دقیق‌‌‌تر و قابل لمس‌‌‌تر می‌شود. ابزارهایی که بر پایه هوش مصنوعی هستند، می‌‌‌توانند مقدار زیادی از داده‌‌‌های مالی را با سرعت چشمگیری تحلیل کنند. با استخراج داده‌‌‌ها و تحلیل‌‌‌های پیشرفته، سازوکارهای هوش مصنوعی می‌‌‌توانند امکان پیش‌بینی‌‌‌های دقیق مالی و پیدا کردن درست الگوها را فراهم کرده و به شما کمک کنند تا بر پایه داده تصمیم‌گیری کنید.

- پیدا کردن ناترازی و کاهش ریسک:

الگوریتم‌‌‌های هوش مصنوعی می‌‌‌توانند به طور پیوسته، الگوهای غیرمعمول در فرآیندها و معاملات مالی را پیدا کنند و با معرفی این ناترازی‌‌‌ها امکان کلاه‌برداری‌‌‌های مالی و ریسک‌‌‌های رفتارهای انسانی را کاهش دهند. استفاده از فرآیندهای خودکار به سهامداران و شرکای تجاری بنگاه‌‌‌ها اطمینان می‌دهد که ریسک‌‌‌های کج‌‌‌رفتاری‌‌‌های انسانی حداقل شده است.

- کاهش هزینه‌‌‌ها:

با کاهش دخالت‌‌‌های انسانی و خودکارسازی فرآیندهای انسانی توسط هوش مصنوعی، از هزینه‌‌‌های جاری انسانی و دستمزد نیروی کار بنگاه‌‌‌ها کم می‌شود. علاوه بر این، سیستم‌های بر پایه هوش مصنوعی می‌‌‌توانند با شناسایی مخارج، محل‌‌‌های صرفه‌‌‌جویی را پیدا کنند تا هزینه‌‌‌ها را به حداقل برسانند و سود را حداکثر کنند.

معایب استفاده از هوش مصنوعی :

- نگرانی‌های جایگزینی مشاغل:

در حالی که هوش مصنوعی پیشرفت‌‌‌های قابل‌توجهی را به همراه دارد، نگرانی‌هایی در مورد جابه‌‌‌جایی‌‌‌ بالقوه نیروی کار انسانی کنونی وجود دارد. با خودکار شدن فرآیندها، با توجه به اینکه خیلی از وظایف حسابداران و متخصصان مالی توسط ماشین انجام می‌‌‌شوند، ممکن است نیاز باشد مهارت‌‌‌های جدید کسب‌وایجاد شوند تا نیروی کار انسانی مجددا به کار گرفته شود. البته باید خاطرنشان کرد که مطابق گزارش هاروارد بیزنس‌ریویو (harvard business review) هوش مصنوعی، حداقل تاکنون، به افزایش توان نیروی کار انسانی کمک کرده است و نمی‌‌‌توان ادعا کرد که به طور کامل، قابل جایگزینی با نیروی کار است.

- ریسک‌‌‌های امنیت داده:

با توجه به اینکه سیستم‌های بر پایه هوش مصنوعی بر داده استوار هستند این احتمال وجود دارد که هر گونه آسیب در ذخیره‌‌‌سازی و عملیات روی داده‌‌‌ها باعث گمراه شدن مدیران مالی و تصمیم‌گیری شرکت‌ها شود. بنابراین باید مدیران مالی به طور پیوسته سیستم‌ها را به‌‌‌روز کنند و از بروز هر خطر امنیتی در شبکه مصون نگه‌‌‌دارند. بنابراین هزینه زیادی باید صرف نگهداری و به‌‌‌روزرسانی پیوسته این سیستم‌ها کنند.

- وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی:

وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی می‌‌‌تواند باعث فقدان تفکر انتقادی شود و ابتکار و نوآوری انسانی را از بین ببرد. از این‌رو باید مدیران مالی پیوسته باید سعی کنند تعادل بین اتوماسیون و تخصص انسانی برای حداکثرسازی پتانسیل هوش مصنوعی در بازار کار را برقرار کنند.

بدون شک هوش مصنوعی تغییرات زیادی در علم، از جمله حوزه‌‌‌های اقتصادی و مالی ایجاد کرده است. انقلاب هوش مصنوعی در تکنولوژی مزایای قابل‌توجهی ایجاد کرده و دقت و قابلیت‌‌‌های تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها را نیز افزایش داده است. با این حال نباید از اثرات منفی هوش مصنوعی چشم‌‌‌پوشی کرد و باید نظارت‌‌‌های مرتب انسانی بر فرآیندهای سیستماتیک آن داشت. حداقل تا امروز به نظر نمی‌رسد که هوش مصنوعی بتواند به طور کلی جایگزین انسان شود و بهترین انتخاب این است که مدیران مالی (CFOs) با ایجاد تعادل و بهره‌‌‌‌‌‌گیری از هوش مصنوعی، عملکرد فرآیندها را بهبود داده و بهره‌‌‌وری نیروی کار و شرکت‌ها را افزایش دهند.