فواید اصلاحیه مالیاتی

در تدوین قوانین مالیاتی، به مالیات به‌‌‌عنوان ابزاری برای تنظیم بازار هم نگاه می‌شود؛ ابزاری که می‌‌‌تواند به رشد همگن و پایدار بازارها کمک کند و با تنظیم‌‌‌گری مصرف و درآمدها، منابع نقدی را به مصارف پراولویت متناسب با شرایط جامعه تخصیص دهد. همان‌طور که پیش از این هم شاهد بودیم، بی‌توجهی به نقش تنظیم‌‌‌گری در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ موجب شد تا بازار سرمایه شاهد رشدهای نجومی باشد و این رشدهای نجومی باعث شد تا این بازار از نظر بازدهی فاصله جدی با سایر بازارها پیدا کند و بازار سرمایه مجبور شده دوره‌‌‌‌‌‌های غیر‌رشدی نسبتا طولانی را نسبت به سایر بازارها تجربه کند. اخذ مالیات از سود حاصل از فروش سهام در آن زمان و اختصاص آن به صندوق ثابت بازار سرمایه می‌‌‌توانست باعث شود رکودی را که امروز با آن مواجهه شده‌‌‌ایم نداشته باشیم.

در طراحی مدل‌های درآمدی در مالیات‌‌‌ها باید به هزینه‌‌‌های قابل قبول مالیاتی هم توجه شود؛ چرا که به‌عنوان مثال، ما در بازار برای مدیریت ریسک انواع نوسانات و حفظ سرمایه عامه جامعه به تخصیص منابع نیاز داریم که باید به عنوان تعرفه‌‌‌های قابل قبول مالیاتی شناسایی شود. بی‌‌توجهی به این مورد می‌‌‌تواند تاثیر ویژه‌‌‌ای بر نا‌پایداری کسب‌وکار صندوق‌ها و برنامه کاری در واحدهای سرمایه‌گذاری داشته باشد. در طراحی مدل‌‌‌های درآمدی در مالیات‌‌‌ها باید به هزینه‌‌‌های قابل قبول مالیاتی هم توجه شود؛ چرا که به‌‌‌عنوان مثال، در حوزه مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای مدیریت ریسک انواع نوسانات و حفظ سرمایه عامه جامعه به تخصیص مناسب نیاز داریم که باید به‌‌‌عنوان هزینه‌‌‌های قابل قبول مالیاتی شناسایی شود. توجه به ‌‌‌این مورد می‌‌‌تواند تاثیر ویژه‌‌‌ای بر پایداری کسب‌وکار صندوق‌ها و ماندگاری منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته باشد.

با توجه به تحقیقات صورت‌گرفته برمبنای مدل‌‌‌های DSGE کاهش مالیات بر درآمد شرکت‌ها فرصت سرمایه‌گذاری را برای آنها ایجاد کرده و درنتیجه حجم سرمایه افزایش می‌‌‌یابد. اصلاح نظام مالیاتی باید به صورتی انجام شود که مالیات بر مصرف افزایش داشته باشد و مالیات بر درآمد کاهش یابد. با این روش، در ابتدا مصرف کاهش می‌‌‌یابد، اما به طور همزمان در نتیجه کاهش مالیات بر درآمد، تولید افزایش یافته و در نهایت رفاه جامعه بالا خواهد رفت. حال اگر کاهش درآمد مالیاتی از طریق معافیت مالیاتی صندوق‌های درآمد ثابت باشد، باعث ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، افزایش درآمد مردم و در نهایت موجب افزایش تولید خواهد شد.