در حا‌ل‌حاضر دستیابی به یک مسیر مطمئن، کم‌ریسک، پربازده و کم‌هزینه برای تامین مالی بخش مسکن جهت خروج از رکود، به دغدغه اول دولت و در عین حال سیستم بانکی مبدل شده است. بعد از اطلاع مسوولان دولت یازدهم از آثار و تبعات اختصاص خط‌اعتباری از سوی بانک‌مرکزی به مسکن‌مهر، وزارت راه‌وشهرسازی در این مقطع اگر چه برای بازگرداندن رونق به بخش مسکن، به شدت نیازمند منابع‌مالی قابل‌اتکا است، اما رجوع دوباره به خط‌اعتباری را «خط‌قرمز» خود می‌داند. با توجه به محدودیت منابع داخلی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش‌های مختلف، موتور تامین‌مالی بخش مسکن از چه محلی باید شارژ شود؟ راهکار بهینه در وضع موجود، برای تجهیز مالی بخش مسکن، چیست؟

با فرض آنکه عملیات تامین‌مالی بخش مسکن به نتیجه برسد، در این صورت اولویت تخصیص منابع با کدام یک از زیرشاخه‌های بخش مسکن است؛ طرف عرضه یا طرف تقاضا؟ به عبارت دیگر، اولویت اختصاص تسهیلات بخش مسکن به ساخت مسکن باید باشد یا به خرید مسکن؟

در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان، سعی شده تحلیل‌های کارشناسی صاحب‌نظران حوزه‌های مالی و اقتصاد مسکن مورد بررسی قرار گیرد تا سیاست‌گذاران در دولت به پشتوانه این تحلیل‌ها بتوانند راهکار بهینه تجهیز و تخصیص منابع مالی بخش مسکن را انتخاب کنند.