استعدادیابی و تمرین مستمر، رمز موفقیت والیبال

مصطفی هاشمی‌طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی والیبال از زمانی که آقای خرم بر مسند کار بود پیشرفت پر شتابی را شروع کرد، در آن زمان در عین کار تیم‌های باشگاهی با کمک مربی روس ایوان بوگانیف مراکز استعدادیابی را ایجاد کردیم اما در فوتبال به همان جدیت به دنبال استعداد یابی نیستیم. در واقع حضور این ورزشکاران به صورت همزمان در مسابقات لیگ و مسابقات کشوری و... باعث می‌شود تمرکز کمتری روی افراد باشد و رشدشان کمتر باشد. همین تیم امید فوتبال را در نظر بگیرید، فعالیت این تیم خیلی زیاد است. به گونه‌ای که هم در مسابقات باشگاهی، هم در مسابقات تیم امید و هم در انتخابی تیم‌ملی شرکت دارند. در مجموع ما در فوتبال درباره تیم امید و جوانان کم‌کاری کرده‌ایم و به تیم‌ملی به عنوان یک تیم هرازچند گاهی نگاه کرده‌ایم. و هر وقت در مسابقات به آن نیاز داشته‌ایم آن را تشکیل داده‌ایم. و دید بلند مدت درباره این تیم وجود نداشته است.

این عدم تمرکز باعث می‌شود که هر کدام از مربی‌ها مدت کوتاهی وقت داشته باشند تا با تیمشان تمرین کنند و درنتیجه رشد ورزشکاران مختل شود، منظور من این نیست که تیم امید را از ابتدا تا آخر سال در اردو نگه داریم، بلکه باید به جای آنکه یک هفته قبل از مسابقات برای تیم امید اردو برگزار کنیم، در یک بازه طولانی مدت تر، به عنوان مثال یک روز از هر هفته، تیم امید را جمع کنیم و برایشان تمرین بگذاریم تا مربی تیم امید بتواند بلندمدت برنامه‌ریزی کند.

با این روش تیم خیلی بهتر با یکدیگر هماهنگ خواهند شد و به همان نسبت نیز نتایج بهتری را به دست خواهند آورد.

تیم‌های امید، جوانان و بزرگسالان را نباید در بازه‌هایی از زمان رها کرد و هم از نظر آمادگی جسمانی و هم از نظر تکنیکی باید تحت نظر مربیان خوب باشند.