الزامات سازمان جدید در شرایط فعلی
بایزید مردوخی پژوهشگر اقتصاد، برنامه ریزی و آینده نگری برای اینکه در مورد سازمان برنامه ریزی کشور بتوانیم یک اقدام درست و شایسته انجام دهیم حداقل بایستی به دو جنبه مهم توجه کنیم، شرایط فعلی این سازمان چیست و این شرایط وجود چه سازمان برنامه ای را ایجاب می­کند؟ شرایط فعلی سازمان برنامه ایجاب میکند تا روند زیر پی­گیری شود :

۱- این سازمان بایستی یک آواربرداری از خرابی­های نظام تدبیر و مدیریت اقتصادی کشورانجام بدهد که این آواربرداری در فرایندهای زیراست: ۱- مراجع سیاست گذاری وتصمیم سازی، ۲- دستگاههای اجرایی دولت و ۳- نهادهای کمک کننده به مدیریت اقتصادی صحیح.

۲-برنامه ریزی برای تنظیم صحنه پس از این آواربرداریها .

۳-برنامه ریزی برای اصلاح ساختار­های موجود اداری و اجرایی دولت .

۴- این سازمان جدیدباید تائید کامل دولت و مجلس را داشته باشد یعنی اقتدارواستقلال لازم را درچارجوب قانون داشته باشد.

سازمان برنامه جدیدباید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

۱-برخوردار ازاعتماد وحمایت جدی رییس جمهور باشد.

۲-نیروهای آن برخوردار از پتانسیل دانش و اگاهی نسبت به سایر دستگاه­های اجرایی دولت باشند.

۳-برخوردار ازکارکنان مستقل، منزه و فساد ناپذیر که هیچ گونه وصله­ای به آنها نچسبد.

۵- دارای مدیران عالی اگاه به مسایل اقتصادی، اجتماعی و فنی کشور و جهان که صاحب نظر و تز،و شناخت نسبت به دیدمان امروزی و جهانی باشند.

۶- افرادی که باقدم و قلم زمینه ساز و حامی فاجعه انحلال سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور بودند،در جاهای دیگر غیر از سازمان ، مشغول به خدمت شوند.

۷- این سازمان بایددارای مدیران و مسئولان فراجناحی باشد که گرایش چپ افراطی و راست افراطی از نظرمدیریت اقتصادی و برنامه ریزی توسعه نداشته باشند.

۸- این سازمان بایدعاری از مدیران امربر و مطیع وهمچنین عاری از مدیران پادگانی وامر دهنده به کارشناسان باشد.

با تحقق چنین شرایطی می­توان برای احیای سازمان متولی برنامه ریزی کشور اقدام کرد، سازمانی که متناسب با شرایط امروز کشور و با وظایف خطیری که در کشور به آن احساس نیاز می­شود،باشد.