بانک مرکزی در برابر 6پرسش

علی چگینی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن درباره موضوع راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن و پرداخت تسهیلات خرید مناسب توان متقاضیان از طریق این صندو‌ق‌ها، دغدغه‌هایی از طرف مقامات پولی مطرح شده است که شاید بهتر باشد در این باره به نکات و البته سوالاتی که تا کنون پاسخ روشنی برای آنها داده نشده است، اشاره شود: با توجه به ظرفیت بالای بخش مسکن در تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، بسیاری از اقتصاددانان، این بخش را به مثابه لکوموتیو و موتور محرک اقتصاد تلقی می‌کنند؛ براین اساس، در شرایطی که کشور بیش از هر زمان دیگری در پی تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال است، اولویت بانک مرکزی برای تخصیص اعتبارات چگونه است؟

نقش نظام بانکی و بانک مرکزی درخصوص تامین مالی بخش مسکن چیست و اساسا در کشورهایی که مساله تامین مالی مسکن برای شهروندان را حل کرده‌اند، چه نهاد‌هایی نقش‌آفرینی می‌کنند؟

نقش سیاست‌های پولی برای خروج اقتصاد از رکود چیست؟ متاسفانه در کشور ما بسیاری از سیاست‌های اقتصادی خصوصا سیاست‌های پولی توام با افراط یا تفریط است؛ بنابراین اکنون که ایجاد نهاد پس‌انداز و شکل‌گیری این نهاد در اقتصاد خانوار و اقتصاد کلان می‌تواند نقش مهمی در فرآیند شکل‌گیری و انتظام بخشی به تامین مالی مسکن ایفا کند، چرا بانک مرکزی در این مسیر همراهی قابل انتظاری ندارد؟

در بسیاری از کشورها، مردم با توجه به درآمدهای آتی خود صاحب مسکن می‌شوند؛ در این راستا، سیاست پس‌انداز و اثرات آتی آن منجر به تقاضای برنامه‌ریزی شده و تعادل بازار در سمت عرضه و تقاضا می‌شود؛ راه حل جایگزین این سیاست چیست؟

شواهد بازاری حاکی از آن است که بخشی از مردم توان بالایی برای پرداخت اجاره بها داشته و بالطبع امکان بازپرداخت اقساط تسهیلات را نیز خواهند داشت؛ ضمن اینکه انگیزه بالاتری در این خصوص وجود دارد (تعداد خانوارهای اجاره‌نشین کشور و مبالغ پرداختی آنها موید این موضوع است). البته جای کتمان نیست که افزایش وام خرید مسکن می‌تواند اثرات کوتاه‌مدتی بر قیمت مسکن یا تورم عمومی برجای گذارد با این حال آیا نباید به اثرات و نتایج مثبت میان مدت و بلندمدت صندوق‌های پس‌انداز مسکن نیز توجه کرد؟

اگر بانک مرکزی با مدل صندوق پس‌انداز مسکن ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی مخالف است، چرا به‌عنوان نهاد متولی سیاست‌های پولی و بانکی، مدل پیشنهادی خود را ارائه نمی‌‌کند؟