فناوری دیجیتال در خدمت گرسنگان

فلورا خوو روزنامه‌نگار مترجم: مجید اعزازی منبع:Borgen Magazine مسترکارت با برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) در تهیه کارت‌های الکترونیکی برای ۸۰۰ هزار پناهنده سوری به عنوان بخشی از برنامه کالا برگ دیجیتالی غذا تشریک مساعی می‌کند. برنامه‌ای که از لبنان در برابر نیاز فزاینده پناهندگان سوری به کمک‌های غذایی حمایت می‌کند. «آن کرنز» مدیرعامل مسترکارت در بازارهای بین‌المللی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما در شرکت مسترکارت معتقدیم که تکنولوژی قدرت گشودن قفل نوآوری در ارسال کمک غذایی را دارد و تاثیر بیشتری را ایجاد می‌کند و به موفقیت این چشم‌انداز که جهان فراتر از پول نقد، جهای بدون گرسنگی را می‌سازد، کمک می‌کند.» وی افزود: «ما برای پایان بخشیدن به گرسنگی در جهان، به همکاری با برنامه جهانی غذای سازمان ملل متعهد هستیم.» برنامه کارت الکترونیک در سپتامبر ۲۰۱۳ تقریبا برای ۲هزار خانوار سوری - که تقریبا ۱۰ هزار نفر هستند و در شهر نبطیه واقع در جنوب لبنان پناهنده شده اند - اجرا شد. با گسترش تعداد پناهجویان به سایر بخش‌های این منطقه، سیستم غیرنقدی جایگزین کالابرگ‌های WFP شد. هر خانوار یک کارت الکترونیکی دریافت کرد، کارتی که ماهانه ۲۷ دلار به ازای هریک از اعضای خانوار اعتبار دارد و با استفاده از آن اقلام خوراکی معین از فروشگاه‌های محلی مشارکت‌کننده در این طرح قابل خرید است.

پول به صورت الکترونیکی به کارت‌ها مخابره می‌شود و این مساله، زمان را برای پناهندگانی که دیگر نباید در صف دریافت سهم استحقاقی خود منتظر باشند، صرفه‌جویی می‌کند. تقریبا ۳۰۰ فروشگاه در برنامه غذای دیجیتالی مشارکت می‌کنند. عامل مثبت دیگر این است که کارت‌های الکترونیکی به این افراد امکان می‌دهد غذای تازه- که معمولا در سبد غذایی سنتی نمی‌گنجند - را خریداری کنند.

«الیزابت راسموسن» دستیار مدیر اجرایی در امور خدمات دولتی و مشارکت WFP در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «کارت‌های الکترونیکی جدید به پناهندگان سوری امکان می‌دهد غذاهایی که آنها می‌خواهند را به هنگام نیاز انتخاب کنند.»

راسموسن افزود: «از همکاری مسترکارت در اجرای سیستم کالا برگ الکترونیک در لبنان و اردن- دو کشوری که بیشترین تعداد پناهندگان سوری را میزبانی می‌کنند- سپاسگزاریم. این همکاری تنها نمونه‌ای است برای اینکه نشان دهیم چگونه تلاش‌های جمعی ما می‌تواند شیوه‌های نوآورانه و قدرتمندی را در مبارزه با گرسنگی ایجاد کند» در حالی که همواره نیاز به ارسال کمک‌های غذایی در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه به محل حادثه وجود خواهد داشت، آژانس‌های بشردوستانه متعددی مانند WFP دریافته‌اند که موضوع کلیدی، استطاعت مالی برای خرید مواد غذایی در بازار‌ها و فروشگاه‌های محلی است و گرسنگان و فقرا به چنین غذاهایی دسترسی ندارند. همکاری WFP با مسترکارت آنها را قادر کرد تا «فناوری دیجیتال را به شیوه‌ای انقلابی به کار گیرند که می‌تواند برنامه کمکی غذای WFP را از طریق انتقال کالا برگ الکترونیک دگرگون کند.»

«باسل ال تل»، مدیر بازار منطقه شامات مستر کارت در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: «با حمایت WFP ،

راه حلی را توسعه داده‌ایم که تجربه ما در پرداخت‌ها و تکنولوژی را در چارچوب WFP با نیازهایی که پناهندگان به آنها مواجه می‌شوند، ترکیب می‌کند». وی افزود: «دیدن اینکه کارت‌های الکترونیکی غذا چگونه می‌تواند اثری مثبت بر پناهندگان بگذارد، بسیار دلگرم‌کننده است.»

راه‌حل انقلابی کارت‌های پیش‌پرداخت شده چندین مزیت دارند. این کارت‌ها توان تحریک تقاضا در چارچوب اقتصادهای محلی و ارتقای «نحوه دسترسی به مواد غذایی و تامین آنها» را دارند. تا اکتبر ۲۰۱۳، گزارش شد که WFP مبلغی نزدیک به ۱۹۲ میلیون دلار در اقتصادهای محلی لبنان، اردن، ترکیه، عراق و مصر از طریق سیستم کالا برگ الکترونیک سرمایه‌گذاری کرده است. سیستم دیجیتالی انتقال غذا - آن طور که نامیده می‌شود- شیوه‌ای شفاف برای انتقال وجه است. شیوه‌ای که به ریشه‌کنی فساد کمک می‌کند. به عبارت دیگر، این سیستم فقرا، گرسنگان و آسیب‌پذیران را برای تصمیم‌گیری درباره اینکه چگونه و به چه میزان خانواده خود را تغذیه کنند، توانمند می‌کند.

«مهنّاد‌هادی»، هماهنگ‌کننده اضطراری WFP در بحران سوریه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این سیستم یک بخشش واقعی برای پناهندگان سوری است، کسانی که طی چندین ماه سختی زیادی را متحمل شده‌اند».

هادی افزود: «کارت الکترونیک همچنین فرصت کسب‌و‌کار را برای بازرگانان محلی به ارمغان می‌آورد و عملیات WFP را از نظر زمان موثرتر و مقرون به‌صرفه‌تر می‌کند. این برای همه ما یک پیروزی است.»

همزمان با پروژه کمک غذای دیجیتالی، مسترکارت به WFP در توسعه یک ابزار پیشرفته هدایای آنلاین کمک کرد. این کار به افراد بیشتری فرصت می‌دهد تا از طریق دامنه گسترده‌تر روش‌های پرداخت آنلاین وجوه خود را اهدا کنند. این ابزار جدید همچنین به برندها امکان می‌دهد تا از طریق یکپارچه کردن ساز و کار اهدای کمک با محصولات خود در این موضوع مشارکت داشته باشند. خرده‌فروشان نیز می‌توانند به مشتریان فرصت اهدا به WFP را بدهند.

«گِرِگ بارو»، سخنگوی WFP برای بریتانیا و جمهوری ایرلند در وب سایت رویترز نوشت: «همه هدایا ردیابی می‌شوند و همزمان به برند و به مشتریان نسبت داده می‌شوند و فرصت‌های جدیدی به مشتریان و برندها برای کار با یکدیگر و داشتن اثری معنادار و قابل اندازه گیری در مبارزه علیه گرسنگی ارائه می‌دهند»

همان طور که بحران سوریه تداوم می‌یابد، WFP توانایی رسیدگی به ۵/۲ میلیون پناهنده نیازمند به غذای کمکی در مصر، عراق، اردن، لبنان و ترکیه تا پایان سال‌جاری را هدف‌گذاری می‌کند. این کالا برگ‌های دیجیتالی غذا بدون شک، به ایفای نقشی چشمگیر در عملیات WFP ادامه خواهد داد.