چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه دولت برای خروج از رکود به معوقات ۸۰ هزار میلیارد تومانی بانکی اشاره و اعلام کرد: از این حجم پول تنها ۱۵ تا ۱۶ درصد سهم بخش تولید و بقیه حاصل سفته‌بازی‌ها است. محمدرضا نعمت‌زاده معتقد است سفته‌بازان و کسانی که از سیستم بانکی پول ارزان دریافت کرده‌اند، عامل بروز افزایش معوقات بانکی شده‌اند. در این میان، کمبود نقدینگی را در سال‌های اخیر، می‌توان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بخش تولید دانست که درنهایت به تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی از یکسو و کاهش ظرفیت تولید برخی از صنایع به کمتر از ۴۰ درصد از سوی دیگر منجر شده است.

«باشگاه اقتصاددانان» هم موضوع امروز خود را به بحث در زمینه روند تامین نقدینگی تولید و کمین سفته‌بازان پشت صنعتگران، اختصاص داده و به انعکاس پاسخ‌های پنج تن از فعالان این حوزه پرداخته است.

پاسخ‌های محمدمهدی رئیس‌زاده، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران، دکتر پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران؛ مهندس احمد پورفلاح، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و رئیس کمیسیون فضای کسب و کار اتاق تهران؛ مهندس مسعود گلشیرازی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران؛ دکتر ابوالفضل روغنی گلپایگانی، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران به این پرسش را می‌توانید در ادامه ملاحظه کنید.

امیدواریم «باشگاه اقتصاددانان» زمینه‌ساز مباحث علمی سازنده و پویا بین صاحب‌نظران مختلف باشد و به انتخاب سیاست‌های صحیح‌تر برای تحقق بهتر منافع ملی کشور یاری رساند.