خطر «چتر» برای اقتصاد جهان

پل دیویدسون گزارشگر اقتصادی یو اس ای تودی تظاهرات هنگ‌کنگ هنوز باعث نشده که این منطقه به مشکل جدیدی برای اقتصاد جهان تبدیل شود، اما در صورت تشدید نزاع چنین نگرانی‌هایی چین را هم اسیر خواهد کرد. هنگ‌کنگ کوچک است و تنها ۴ دهم از تولید ناخالص داخلی جهان را در دست دارد. پیش‌بینی شده که رشد این منطقه در سال جاری ۵/۲ درصد و در سال آینده ۲/۳ درصد باشد. همچنین این منطقه شریک تجاری کوچکی برای آمریکا است. بنابراین تظاهرات دموکراسی خواهانه هنگ‌کنگ تاثیر زیادی بر اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان نخواهد داشت، اگر این اعتراضات به خشونت بیشتری کشیده نشود.

در کوتاه مدت ادامه ناآرامی‌ها بیشتر «هفته طلایی» چین را تحت تاثیر قرار خواهد داد، تعطیلاتی که سال‌های قبل در جریان آن سیل گردشگران چینی به هنگ‌کنگ سرازیر می‌شده است. خرده‌فروشان جواهرات و دیگر محصولات لوکس در این منطقه شاهد کاهش خریدها و شاخص‌های بازارهای سهام شاهد افت خواهند بود. اما بازارهای سهام ایالات متحده تاثیر اندکی خواهند پذیرفت.

با این همه خطرات بزرگ تری هم وجود دارد. گسترش تظاهرات به سرزمین اصلی چین گرچه نامحتمل است اما می‌تواند دومین اقتصاد بزرگ جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

چین شریک تجاری بزرگی برای آمریکا است که یک چهارم واردات ایالات متحده و ۵/۸ درصد صادرات به این کشور را در دست دارد. همچنین باید توجه داشت که اقتصاد چین پیشتر هم با کاهش رشد روبرو شده است. نگرانی دیگر این است که وضعیت هنگ‌کنگ به عنوان یک مرکز مالی که تامین‌کننده بخشی از سرمایه چین است، می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

وخامت اوضاع می‌تواند بر سرمایه‌گذاری آمریکا در چین اثر بگذارد و رشد اقتصادی چین را بیش از پیش گرفتار کند. این امر می‌تواند در آینده دست به گریبان اقتصاد جهان شود. اما سناریوی ترسناک تری هم وجود دارد. اگر چین ارتش را به هنگ‌کنگ اعزام کند، احتمال اعمال تحریم‌ها علیه این کشور افزایش می‌یابد و کل اقتصاد جهان در خطر قرار می‌گیرد. پس همه باید امیدوار باشیم که تنش‌ها بیش از این داغ نشود.