صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان، خواسته جمعی انبوه‌سازان از دولت مبنی‌بر «حذف یا تعدیل گسترده هزینه‌های فرعی در ساخت‌وساز‌های مسکونی» را مورد بحث و بررسی قرار داده است. تشکل سراسری انبوه‌سازان ماه گذشته بسته سیاستی حاوی پیشنهادهایی برای خروج سریع از رکود مسکن را به دولت ارائه کرد و در آن فهرستی از سهم هزینه‌های جانبی یا فرعی در قیمت ساخت مسکن را منتشر کرد که نشان می‌داد نیمی از کل هزینه ساخت مربوط است به ۱۹ نوع عوارض، کارمزد و حق‌الزحمه دستگاه‌های متعددی که در طول پروسه ساخت‌وساز، وظیفه خدمات‌رسانی به ساختمان و سازنده‌‌ها را برعهده دارند. کل هزینه ساخت مسکونی- بدون محاسبه قیمت زمین- در کشور مترمربعی ۷۰۰ هزار تومان است که ۳۲۷ هزار تومان آن برای ۱۹ نوع هزینه جانبی صرف می‌شود و مابقی به دستمزد و مصالح‌ساختمانی به‌عنوان هزینه‌های اصلی اختصاص می‌یابد.

انبوه‌سازان معتقدند: هزینه‌های فرعی نوعی سهم‌خواهی از قیمت مسکن است و دست و پای سازنده‌ها را به دلیل افزایش بار مالی، گرفته و خود به عاملی برای تعمیق رکود تبدیل شده است.

این در حالی است که برخی کارشناسان، تعدادی از این هزینه‌های جانبی را لازمه ساخت‌وساز می‌دانند و دریافت آن از سازنده در ازای ارائه خدمات توسط دستگاه‌ خدمت‌دهنده را ضروری و غیرقابل برگشت عنوان می‌کنند.

در صفحه امروز، صاحب‌نظران بخش‌های مختلف مرتبط با بازار ساخت‌وساز و مسکن، این موضوع را بررسی کرده‌اند. برآیند تحلیل‌های کارشناسی نشان می‌دهد: دغدغه انبوه‌سازان از بابت یکی از انواع هزینه‌‌های جانبی که «عوارض ساخت‌وساز» است، قابل درک و نگرانی درستی محسوب می‌شود. کارشناسان از دولت خواسته‌اند منابع درآمدی جایگزین برای شهرداری‌ها در نظر بگیرد تا وابستگی بالای ۵۰درصدی بودجه شهرداری‌ها به این عوارض، کم شده و در نتیجه وزن سنگین آن از قیمت ساخت مسکن کاهش یابد.