سرگئی شاشکوف، پژوهشگر مسائل استراتژیک روسیه در کتاب خود با عنوان «روابط ایران و روسیه... تا کجا؟» به بررسی ابعاد همکاری ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف پرداخته و معتقد است که روابط ایران و روسیه بر خلاف آنچه تصور می‌شود چندان عمیق و استراتژیک نیست. وی ویژگی‌هایی را برای روابط روسیه و ایران برمی‌شمرد که به اعتقاد او این ویژگی‌ها با توجه به تحولات دائمی منطقه و پیش‌بینی حوادث در آینده روابط دو کشور را دائما دستخوش تغییر می‌کند. وی جوانب اقتصادی، نظامی، هوا و فضا به ویژه در زمینه‌های مدنی، مواضع دو طرف نسبت به تحولات آسیای میانه و قفقاز، دریای خزر و مسائل هسته‌‌ای را در شکل‌گیری روابط دو کشور موثر می‌داند.

در حالی که موج جدید تحریم‌های روسیه پس از بحران اوکراین رو به تزاید است، با وجود حمایت‌های شدید بانک مرکزی این کشور از ارزش روبل، اکنون ارزش واحد پول این کشور به نازل‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است. پس از سفر هیات بلندپایه تجاری روسیه به ایران، به نظر می‌رسد این کشور مایل به گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران است تا بتواند از شدت تحریم‌های فعلی علیه این کشور بکاهد. به هر حال در شرایطی که به نظر می‌رسد تحریم‌های اعمال شده علیه ایران روندی نزولی دارد، روندتحریم علیه روسیه فزاینده است و به نظر می‌رسد در صورت ادامه بحران فعلی در اوکراین این کشور با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد بود.

در خصوص رابطه تجاری ایران روسیه و تاثیر تحولات سیاسی و ژئوپلیتیک سوالات زیر را با کارشناسان روابط بین‌الملل مطرح کرده‌ایم:

۱- روند تاریخی روابط سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۲- روسیه به عنوان یک بازیگر مهم در تحولات سیاسی کشور تا چه حد به تعهدات خود پایبند بوده و تا چه میزان می‌توان به تعهدات این کشور در سال‌های آتی امید بست ؟

۳- در حالی که روابط ایران با غرب در حال تنش‌زدایی است، ایران باید چگونه توازن روابط بین غرب و شرق را متوازن کند؟