مردم پرجمعیت‌ترین کشور جهان، حالا در مرکز توجه بازاریاب‌های گردشگری در کشورهای مختلف قرار گرفته‌اند تا مگر بخشی از انبوه گردشگران این کشور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری را به سرزمین خود بیاورند. گردشگران چینی توانسته‌اند بازار گردشگری بسیاری از کشورهای جهان را تامین کنند و کارشناسان برآورد می‌کنند هنوز هم پتانسیل بسیاری برای رشد صعودی این گردشگران وجود دارد. در عین حال براساس آمار نهادها و رسانه‌های دولتی چین تعداد گردشگران خارج شده از این کشور ۱۴ میلیون نفر بیشتر از سال قبل بوده است؛ این آمار به‌ویژه در مقایسه با سال ۲۰۰۴ که تعداد گردشگران آن حدود ۲۹ میلیون نفر بود، رشد قابل توجهی داشته است.

در ایران هم اشتیاق جذب چینی‌ها به دلایل مختلف وجود دارد. اخیرا معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تشکیل «کمیته تخصصی بازار چین» خبر داده است و مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری این سازمان نیز می‌گوید سفر رئیس سازمان گردشگری چین به ایران و ملاقات وی با همتای ایرانی در دستور کار قرار دارد و برآورد می‌کند از آنجا که سازمان گردشگری چین نیز نهادی زیر نظارت مستقیم رئیس جمهور این کشور است، این ملاقات می‌تواند آثار خوبی بر جا بگذارد.

اتفاقات دیگری هم در این راستا رخ داده است؛ تاکنون دو گروه از گردشگران چینی برای دیدن مسیر جاده ابریشم سفر کرده‌اند تا بتوانند این مسیر را احیا کنند. همچنین معاون گردشگری با قائم‌مقام و اعضای انجمن دوستی ایران و چین دیدار داشته است.

علاوه بر این وی خبر داده ساختار طرح توسعه گردشگری دو کشور در سال ۲۰۱۵ تکمیل و در سال ۲۰۱۶ وارد برنامه‌ریزی کمی خواهد شد و از این طریق میزان تبادلات گردشگر تعیین و برمبنای بستر پژوهشی - تحقیقی و ارتباط دوسویه بخش خصوصی وارد فاز اجرایی و برداشت از طرح می‌شود.

با این حال ایران همچنان با کمبود تورلیدر چینی زبان مواجه است و همچنان زیرساخت‌هایی که مورد نظر این گردشگران است، در کشور کامل نشده است.

در این پرونده نگاهی کرده‌ایم به اینکه چرا جذب گردشگران چینی اهمیت دارد و این گردشگران چه نیازهایی دارند؟