سرنخی از سیاست‌های کلینتون

ملیندا هنه برگر نویسنده ارشد بلومبرگ حالا که هیلاری کلینتون وارد گود انتخابات شده، می‌توان پرسید که آیا او بیشتر شبیه چاک شومر، سناتور دموکرات نیویورک و دوست وال استریت است یا الیزابت وارن، سناتور دموکرات ماساچوست و پوپولیست مشهور؟ یکی از مهم ترین مواردی که برای درک سیاست‌های اقتصادی هیلاری کلینتون می‌توان به آن رجوع کرد، «گزارش کمیسیون شکوفایی جامع» است که توسط «مرکز پیشرفت آمریکا»، یک گروه تحقیقاتی لیبرال تهیه شده است. این مرکز از سوی جان پودستا، رئیس کارزار انتخاباتی کلینتون بنیان‌گذاری شده و اخیرا توسط نیرا تاندن، مشاور او در کارزار ۲۰۰۸ اداره می‌شود.

این گزارش که لارنس سامرز، وزیر خزانه‌داری پیشین آمریکا و اد بالز، سخنگوی اقتصادی حزب کارگر بریتانیا نیز در نوشتن آن سهیم بوده‌اند، بر افزایش حداقل حقوق، گسترش اشتغال‌زایی و تضمین رشد اقتصادی جامع تاکید کرده است. ویلیام گالستون، دستیار سیاست داخلی کاخ سفید در دوره بیل کلینتون که هم‌اکنون از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز است، می‌گوید: «برای کسب اطلاعات درباره توصیه‌هایی که روی میز کلینتون یافت خواهد شد به چندجا می‌توان مراجعه کرد و گزارش مرکز پیشرفت اولین و مهم‌ترین آنها است.» در این گزارش پیشنهادهایی ارائه شده است. افزایش مالیات ثروتمندان از طریق حذف معافیت‌ها و کسر مالیات‌ها یکی از مهم‌ترین این پیشنهاد‌های است. محدود کردن پاداش مدیر عامل‌ها در صورت بهره نبردن کارمندان از سود شرکت نیز یکی دیگر از پیشنهادهای این گزارش است.

بر اساس راهکارهای ارائه شده در کمیسیون مورد اشاره، اتحادیه‌ها از طریق تغییراتی شامل انتخابات سریع‌تر برای تعیین نمایندگان و افزایش محافظت در برابر مقابله به مثل کارفرمایان، قدرت بیشتری پیدا می‌کنند. این کمیسیون مخالف مانع تراشیدن برای اتحادیه‌ها است و با طرح‌هایی مانند طرح جمهوری‌خواهان ویسکانسین، میشیگان و ایندیانا برای محدود کردن حق چانه‌زنی جمعی مخالفت می‌کند.

کمیسیون شکوفایی جامع حامی کاهش شدید مالیات طبقه متوسط است. آنها این کاهش شدید را برای خانوارهایی با درآمد حداکثر ۹۵ هزار دلار در سال در نظر گرفته‌اند. کاهش مالیات تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که رکود از بین رفته باشد. یک پیشنهاد دیگر، کمیسیون توسعه برنامه‌های خدمات ملی برای کمک به جوانان در کسب تجربه شغلی در دوره بالا بودن نرخ بیکاری است. کمیسیون همچنین از تعدادی از پیشنهادهای باراک اوباما که مورد تشویق قرار گرفت، اما کنگره مانع اجرایی شدن آنها شد، حمایت می‌کند. این موارد شامل افزایش حداقل دستمزد، افزایش بودجه راهسازی، پل سازی و دیگر زیرساخت‌ها و تضمین حمایت مالی برای تحصیل چهارساله در کالج است. آنچه در این گزارش به آن توجه نشده، شرح مفصل از چگونگی تامین بودجه برای این موارد است.

یکی از مسوولان این کمیسیون می‌گوید: «ما به طور خاصی نگران چالش رکود در حداقل دستمزدها هستیم؛ زیرا فکر می‌کنیم که این مساله در افزایش نابرابری، کاهش تحرک مالی و مشکلات طبقه متوسط نقش مهمی دارد. ۹۰درصد آمریکایی‌ها نفعی از رشد اقتصادی نمی‌برند. ما در ۱۵ سال گذشته شاهد افزایش بهره‌وری بوده‌ایم، اما دستمزدها چنان‌که باید رشد نداشته‌اند.» خود کلینتون نیز در ویدئوی اعلام نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به «آمریکایی‌های متوسط» اشاره‌های زیادی داشت. از زمان پایان رکود در ایالات متحده، در حالی که نرخ بیکاری از ۱۰ درصد به ۵/ ۵ درصد رسیده و بیش از ۱۰ میلیون شغل ایجاد شده است، حداقل دستمزدها تنها دودرصد در سال رشد داشته که به زحمت تورم را جبران کرده است.

گزارش فوق چند اصلاحات در بخش مالی را پیشنهاد می‌کند؛ تقویت تنظیم بانکداری سایه و تحریم‌های جدی‌تر برای بدرفتاری مالی از جمله اصلاحات پیشنهاد شده هستند؛ اما گزارش به وال استریت سخت نمی‌گیرد.

کمیسیون حامی تجارت آزاد است. آن مقام مسوول می‌گوید: «ما به شدت متوجه افتراق بین جهانی شدن و پیمان‌های تجاری هستیم. جهانی شدن پیامدهایی منفی به خصوص برای بخش‌های خاصی از اقتصاد ایالات متحده داشته است؛ اما پیمان‌های تجاری چیز دیگری هستند. سوال این است که آیا می‌توانیم پیمان‌های تجاری را به چیزی تبدیل کنیم که بخشی از عواقب جهانی شده را خنثی کند؟»

این مقام مسوول در کمیسیون نمی‌گوید که آیا در مورد این گزارش با هیلاری کلینتون بحثی در گرفته یا نه، اما اشاره می‌کند که «آنچه از تجربیات قبلی کار کردن با هیلاری می‌دانم این است که موضوعات فشار بر طبقه متوسط و حداقل دستمزد موضوعاتی هستند که او مدت‌ها روی آنها کار کرده است.»