تفاوت‌های اقتصادی « رند پال» با«ران پال»

مایکل بندر نویسنده بلومبرگ وقتی صحبت از سیاست اقتصادی باشد، سناتور رند پال با پدر لیبرال خود متفاوت است. سناتور ران پال در انتخابات ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ از نامزدهای جمهوری‌خواه بود، اما پال جوان‌تر رویه اقتصادی معتدل‌تر و به لحاظ سیاسی عملگراتری دارد. تلاش او برای قانع کردن جبهه لیبرال حزب جمهوری‌خواه به‌رغم سر و کله زدن با مرکز سنتی حزب، نشان‌دهنده توانایی او برای بهره‌برداری از انرژی وفاداران لیبرال در عین جذاب ماندن برای عموم رای‌دهندگان جمهوری‌خواه است، توانایی‌ای که میزان آن نتیجه کارزار انتخاباتی او را تعیین خواهد کرد. استفان مور، اقتصاددان ارشد «بنیاد هریتیج» و مشاور پیشین پال می‌گوید: «اوآزادترین است، اما این امر را درک می‌کند که باید به چیزی ورای اساس سنتی و ضددولت پدر خود برسد.» خود پال متذکر شده که بین فعالان محافظه‌کار و لیبرال در مورد سیاست‌گذاری اقتصادی اشتراکاتی وجود دارد. او در سال ۲۰۱۳ در مصاحبه‌ای با بلومبرگ بیزینس ویک گفت: «منشأ تی‌پارتی و جنبش اشغال وال‌استریت واقعا اشتراکاتی دارند و این تشابه این بود که دولت نباید به کسب‌و‌کارهای بزرگ کمک کند. این مساله از اولین پیام‌های تی‌پارتی بود، اما حزب جمهوری‌خواه این پیام را نگرفت.»

او در آن مصاحبه ادامه داده بود: «یک فرد عادی که از طبقه کارگر است، علاقه‌ای ندارد مالیات بدهد تا فردی با ۱۰۰ میلیون دلار درآمد کمک مالی دریافت کند؛ بنابراین من فکر می‌کنم که پیام حزب جمهوری‌خواه باید این باشد که ما با مردم یکسان برخورد می‌کنیم، چه شخصی از کسب‌و‌کاری کوچک باشد، چه فردی از طبقه کارگر و چه شخصی از بانکی بزرگ در وال‌استریت.»

پال ۵۲ ساله در برخی موضوعات از قبیل سیاست خارجی و آزادی‌های مدنی با حزب خود اختلاف‌نظر دارد، اما در مورد مسائل اقتصادی او بیشتر چهره‌ای محافظه‌کار از خود به تصویر کشیده تا وارث سیاست پدر خود.

برای مثال ران پال در پی تعطیلی سیستم مالیات‌گیری IRS و حذف مالیات بر درآمد بود اما رند پال می‌خواهد قانون مالیات را با مالیات یکسان ۱۷ درصدی جایگزین کند. ارائه چنین سیستم مالیاتی ممکن است یکی از نخستین موضوعات مطرح شده در کارزار ریاست‌جمهوری او باشد. پال در «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران» که اوایل سال جاری برگزار شد، قول داد که «بیشترین کاهش مالیات در تاریخ آمریکا» را رقم بزند.

پال پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ۲۰۱۴ از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها خواست در کنار هم قرار بگیرند تا شرکت‌های ایالات‌متحده بتوانند حدود ۲ تریلیون دلاری را که به‌خاطر مسائل مالیاتی در خارج نگه داشته‌اند به کشور بیاورند.

این طرح که پال در آن با سناتور باربارا باکسر، دموکرات کالیفرنیایی مشترک است بناست از درآمدهای جدید برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها استفاده کند. اوباما هم مدافع استفاده از درآمدهای خارج از خاک آمریکا برای بهبود زیرساخت‌ها است، اما می‌خواهد تغییراتی ایجاد شود که جلوی خروج سرمایه شرکت‌ها از کشور را در آینده بگیرد.

بودجه‌ای که پال پیشنهاد خواهد داد نیز بازتاب‌دهنده افکار او خواهد بود. بودجه او شامل هزینه بیشتر برای درمان، غذا و آموزش خواهد بود، اما همچنین شامل افزایش سن بازنشستگی و دست‌کم تا حالا کاهش بودجه پنتاگون است. موضع اقتصادی او را برخی «نوعی از لیبرالیسم» دانسته‌اند. پال «حامی بالا رفتن استانداردهای زندگی» است، اما او فعلا ۲۰ درصد از حزب جمهوری‌خواه را با خود دارد. چالش او رساندن حامیان درون‌حزبی خود به بالای ۵۰ درصد است.