هدف گیری رشد 5 درصدی

لری کودلو دبیر اقتصادی « نشنال ریویو آنلاین» اقتصاد آمریکا در نخستین فصل سال ۲۰۱۵معادل ۷/ ۰درصد افت داشته است. مشکل این نیست که رکودی وجود دارد، مشکل این است که خبری از احیای اقتصادی نیست. اقتصاد آمریکا در دو فصل گذشته ۵/ ۱ درصد و در مقیاس سالانه در دو سال گذشته ۴/ ۲ درصد رشد داشته است. در دوره‌ای که دوره به اصطلاح احیا نام گرفته یعنی در ۶ سال گذشته، رشد اقتصادی ۲/ ۳ درصد بوده است؛ مشکل اصلی این است. در پی شدیدترین رکود از زمان جنگ جهانی دوم، احیای عادی باید بازگشتی قابل‌توجه را باعث می‌شد. سال‌های در قدرت بودن ریگان نمونه این مدل است اما این اتفاق در سال‌های گذشته نیفتاد. سوال بزرگ اکنون این است که ما برای بازیابی عملکرد اقتصادی درازمدت آمریکا چه باید بکنیم؟ رشدی که عملکردی خوب در نظر گرفته می‌شود، ۴/ ۳ درصد است، اما برای دهه آینده باید رشدی ۵ درصدی را هدف گرفت.

اقتصاد آمریکا امروز حدود ۲ تریلیون دلار زیر خط روند درازمدت است و نبود رشد عادی بخش عمده‌ای از دلایل ایجاد مشاغل کمتر و بیکاری بیشتر است. عوامل بازدارنده‌ای در سطح فدرال وجود دارد، اما رشد عادی باید مشاغل بیشتری ایجاد می‌کرد.

جمهوری خواهان باید رهبری را به دست بگیرند و تمام نامزدهای انتخاباتی آنها باید برای نرخ رشد هدف ۵ درصدی فشار وارد کنند. این چیزی است که ما برای بازگرداندن روند رونق درازمدت آمریکا نیاز داریم. همان‌طور که رونالد ریگان هشدار داد، ضعف در داخل باعث ضعف در خارج می‌شود.

مارتین فلدستاین، اقتصاددان برجسته اخیرا در یادداشتی در واشنگتن‌پست پیشنهاد سیاست‌هایی برای کاهش مالیات را داد که رشد بسیار سریع‌تری را ایجاد خواهد کرد. نسخه‌ای که فلدستاین پیشنهاد کرده به این ترتیب است: مالیات بر درآمد بنگاه‌ها را کاهش دهید و نرخ مالیات بر درآمد افراد را هم کم کنید. از دست مالیات بر بهره خلاص شوید. از دست اقداماتی که باعث انتقال سرمایه به سرمایه‌گذاری‌های با بهره‌وری کمتر می‌شود، خلاص شوید.

اصلاحات آموزشی، پایداری خانواده‌ها، آموزش شغلی، کاهش تنظیم و دیگر اقدامات غیرمالیاتی برای رشد حیاتی هستند. اما اگر جرات خطر کردن و نوآوری بیشتر و درآمد بیشتر برای طبقه متوسط می‌خواهیم، باید به دنبال اصلاحات مالیاتی حامی رشد باشیم. رشد ۵ درصدی با اصلاحات مالیاتی حرکت در مسیر درست است. این کاری است که جمهوری‌خواهان می‌توانند انجام دهند و دموکرات‌ها نمی‌توانند.