آینده بازار مواد خام

تیس ناسن

منبع: تریدینگ فلور

رشد ارزش دلار، کاهش تقاضای چین برای مواد خام و افزایش عرضه، سه عامل اصلی وضعیت نگران‌کننده بازار این مواد هستند. طی هفته‌های اخیر بر شدت ضعف بازار مواد خام به‌ویژه فلزات اساسی افزوده شده و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت ادامه یابد زیرا عواملی که سبب آن شده‌اند از میان نرفته‌اند.

بانک مرکزی آمریکا برخلاف دیگر بانک‌های مرکزی بزرگ، بر بالا بردن نرخ‌های بهره در آینده نزدیک تاکید دارد و این درحالی است که اقتصاد شرکای تجاری اصلی آن یعنی اروپا و چین در شرایط مطلوب قرار ندارد. نرخ‌های رشدی که پیش‌بینی شده در سال جاری در این اقتصادهای بزرگ تحقق یابد پایین‌تر از تصور پیشین است. در صورتی که بانک مرکزی آمریکا بدون توجه به واقعیت‌های موجود، نرخ‌های بهره را در آینده نزدیک بالا ببرد اوضاع در بازار مواد خام از آنچه پیش‌بینی شده بدتر خواهد شد.

رشد عرضه دومین عامل ضعف بازار مواد خام از فلزات اساسی گرفته تا محصولات کشاورزی است. وزارت کشاورزی آمریکا با اشاره به وضعیت مناسب آب و هوایی در کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات اصلی کشاورزی و افزایش ذخیره این محصولات، پیش‌بینی‌های خود را درباره افق بازار گندم، سویا و ذرت تغییر داده است. در حوزه فلزات پایه و مواد خامی نظیر سنگ آهن و فولاد نیز شرایط به گونه‌ای است که رشد عرضه فشار قابل ملاحظه بر قیمت‌ها وارد کرده و کند شدن رشد تقاضا سبب می‌شود طی ماه‌های آینده قیمت‌ها کاهش یابد یا حداقل در ارقام کنونی باقی بماند.

در چین امسال تولید فولاد به اوج خود می‌رسد و از آن پس، از میزان تولید کاسته می‌شود. این روند به افول تقاضا برای سنگ آهن منجر می‌شود. این در حالی است که تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن یعنی شرکت‌های ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس‌ای و فورتسکیو طی سال‌های اخیر بر ظرفیت تولید خود افزوده‌اند و اکنون با حداکثر ظرفیت در حال تولید و عرضه سنگ‌آهن به بازارهای جهان هستند. از دید این شرکت‌ها، کاهش قیمت سنگ‌آهن به خروج تولیدکنندگان پرهزینه، کاهش تولید و رشد قیمت‌ها منجر خواهد شد، اما این دیدگاه درست نبوده زیرا کاهش تولید در اثر خروج این گونه شرکت‌ها از بازار، به اندازه‌ای نیست که بتواند به افزایش قیمت‌ها منجر شود. همچنین هرگونه کاهش عرضه از سوی این شرکت‌ها با افزایش تولید از سوی شرکت‌های بزرگ خنثی می‌شود.

برای بازار مواد خام افق چند ماه آینده امیدبخش نیست و در سال آینده میلادی اگر تحولاتی در حوزه تقاضا رخ دهد، می‌توان به رشد قیمت‌ها امیدوار بود.