اقتصاد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترین اقتصاد آسیاست، در ماه‌های اخیر وضعیت اطمینان‌بخشی نداشته و در هفته‌های گذشته عوامل نگران‌کننده در آن بیشتر شده و به همین دلیل شاهد سقوط شاخص بورس این کشور و اقدامات حمایتی بانک مرکزی بوده‌ایم، اقداماتی که نتیجه مورد نظر را در پی نداشته است.

از دسامبر سال گذشته تا هفته پیش، بانک مرکزی چین پنج بار نرخ‌های بهره را کاهش داده تا به رونق اقتصاد کمک کند. همچنین بارها از سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی کاسته شده است. سه هفته پیش این نهاد از ارزش یوآن در برابر دلار کاست تا از کاهش صادرات جلوگیری کند. اقدامات بانک مرکزی چین سبب شده بر نگرانی‌ها درباره سلامت اقتصاد این کشور افزوده شود.

از دو ماه پیش تحت تاثیر برخی عوامل، شاخص بورس چین سقوط کرده و اقدامات دولت از جمله تزریق ۲۰۰ میلیارد دلار نقدینگی به آن نتوانسته اطمینان را به سرمایه‌گذاران باز گرداند. تحولات اخیر در اقتصاد و بورس چین بر بازارهای مالی جهان، تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص زمان بالا بردن نرخ‌های بهره، ارزش ارزها در اقتصادهای نوظهور و صادرکننده مواد خام و قیمت مواد خام تاثیری بزرگ داشته و انتظار می‌رود این تاثیر برای مدتی ادامه پیدا کند. در واقع از دید برخی نهادهای تحلیلگر، احتمال دارد اوضاع اقتصاد چین قبل از حرکت به سمت رونق، بدتر شود. به‌ویژه بخش مالی و بخش ساخت‌وساز چین دچار ضعف است و دولت برای سامان دادن به اوضاع آن مدت‌ها است اصلاحاتی را آغاز کرده است. کارشناسان معتقدند این اصلاحات به استحکام رشد اقتصادی این کشور منجر می‌شود اما تاثیرات منفی کوتاه‌مدت بر بخش‌های مختلف دارد.