نفت ایران؛ وسوسه انگیز

آنجلینا راسکوئیت

تحلیلگر بلومبرگ

با وجود کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، ایران برای شرکت‌های نفتی که به دنبال تولید نفت بیشتر هستند وسوسه‌انگیز است. جهان با مازاد عرضه نفت خام مواجه است این در حالی است که شرکت‌های بزرگ نفتی تمایل دارند در حوزه‌های جدید نفتی در ایران سرمایه‌گذاری کنند. از طرفی شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خود را در مناطق نفتی دیگر و فعالیت‌های اکتشافی خود را هم کاهش داده‌اند. اما در این حین متغیری که می‌تواند این پارادوکس رفتاری شرکت‌های بزرگ نفتی را تفسیر کند عامل «هزینه» است.

کشورهای خاورمیانه جزو ارزان‌ترین مناطق نفتی برای کشف حوزه‌های جدید نفتی و استخراج نفت از چاه‌های موجود هستند. کاهش قیمت نفت خام باعث شده است ایران برای سرمایه‌گذاران نفتی جذاب‌تر و وسوسه‌انگیزتر باشد به خصوص پس از لغو تحریم‌های این کشور.

« رابین میلز » تحلیلگر مرکز مشاوره‌ای «منار» گفت: «هزینه‌ها پایین هستند، چون ایران حوزه‌های عظیم نفتی در اختیار دارد که می‌تواند به ایجاد وضعی منجر شود که در اقتصاد به آن «صرفه به مقیاس» گفته می‌شود. در این راستا افزایش تولید به کاهش بیشتر هزینه‌های تولید منجر می‌شود. سرمایه‌گذاری در بخش نفت ایران کاملا مشخص و سوددهی آن هم بسیار بالا است. وی در ادامه افزود: «اگر قیمت نفت‌خام همچنان پایین باقی بماند هزینه‌های تولید نفت خام در ایران و همسایه آن عراق بیش از این کاهش خواهد یافت.»

بهای نفت ارزان‌تر عامل بسیار مهمی برای شرکت‌های نفتی است که ناچار بوده‌اند بخشی از فرصت‌های شغلی خود را حذف و حتی طرح‌های گرانقیمت نفتی خود را هم متوقف کنند، چراکه قیمت نفت سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافت. شرکت رویال داچ شل ماه گذشته به علت هزینه‌های بسیار بالا، عملیات اکتشافی خود را در قطب شمال متوقف کرد. همچنین، شرکت توتال هم در پی کاهش سرمایه‌گذاری خود میزان تولید خود را نیز کاهش داده است. این در حالی است که، این دو شرکت در ماه‌های اخیر مدیران خود را به تهران فرستاده‌اند تا با شرکت ملی نفت ایران گفت‌وگو کنند.

هزینه توسعه یک حوزه نفتی در کانادا یا آمریکا برای تولید هر بشکه نفت حدود ۵۹ تا ۱۱۴ دلار است. این در حالی است که هزینه تولید نفت در ایران برای هربشکه از سی و یک دلار فراتر نمی‌رود. در گزارش سیزدهم اکتبر آژانس بین‌المللی هم این موضوع مورد تاکید قرار گرفته و اشاره شده است که هزینه تولید نفت در عربستان سعودی هم بسیار پایین است.

علاوه بر این، ایران حدود پنجاه طرح را برای سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران معرفی خواهد کرد که هدف از اجرای این طرح‌ها افزایش صادرات نفت این کشور تا حدود ۲ میلیون بشکه در روز است. رکن الدین جوادی اعلام کرد این کشور ماه گذشته روزانه حدود دو میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت تولید کرده است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ایران به‌عنوان یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با تجدید نظر گسترده در قراردادهای نفتی خود تلاش می‌کند شرکت‌های نفتی بیشتری را به بخش نفتی خود جذب کند.

ایران و عراق در سالیان اخیر به علت جنگ و تحریم‌ها قادر نبوده‌اند در بازارهای نفتی نقش فعالی ایفا کنند و اکنون شرکت‌های نفتی مایل هستند بار دیگر دراین کشورها حضور داشته باشند و در بخش نفت آنها سرمایه‌گذاری کنند. در این راستا، فرصت‌های سرمایه‌گذاری نفتی بی‌شماری در ایران ایجاد خواهد شد که برای شرکت‌های بزرگ نفتی وسوسه‌انگیز است.

نفت ایران؛ وسوسه انگیز