آثار امواج رکود جهانی

تحلیل2:

وب‌سایت اقتصادی تحلیلی وریتی ایران

شرکت‌های ایرانی سال‌های سختی را پشت سر گذاشته‌اند. افزایش مخارج انجام معاملات، کاهش تقاضا، کمبود اعتبارات و محیط نامناسب برای معاملات تجاری در چهار سال گذشته آنها را تحت فشار گذاشته است. شرکت‌ها کالاهای زیادی را انبار کرده‌اند و به سختی می‌توانند بدهی‌های خود را بپردازند. کاهش غیرقابل انتظار قیمت نفت نیز آثار بدی داشته است. در ماه سپتامبر قیمت نفت به کمترین میزان خود در ۶ ماه گذشته رسید.

قیمت نفت از ماه جولای تا کنون ۸ تا ۱۰ دلار کاهش یافته و از همین زمان در سال گذشته تا به حال نصف شده است. واضح است که این وضعیت به درآمدها ضربه زده و همچنین باعث کاهش انتظارات در دوران بعد از تحریم‌ها شده است بودجه دولت براین اساس بسته شده بود که قیمت نفت بشکه‌ای ۷۲ دلار خواهد بود و این به معنی کسری ۸/ ۳ درصدی بودجه (نسبت به تولید ناخالص داخلی) مالی تا پایان سال خواهد بود. این بیشترین کسری بودجه از زمان جنگ ایران و عراق است و دولت بر سر دو راهی قرار گرفته که یا از طریق چاپ پول این خلأ را پر کند یا می‌تواند با استفاده از تعویق منابع مالی بخش خصوصی این کار را انجام دهد تا تعهدات خود مبنی بر برخورد با تورم را نقض نکند به نظر می‌رسد دولت راه‌حل دوم را انتخاب کرده و این باعث شده تا شرکت‌های بخش خصوصی با کمبود اعتبارات مواجه شوند.

ادامه وضعیت نامشخص منطقه یورو و کاهش رشد چین در ماه گذشته به شدت به قیمت سهام در سطح جهان فشار وارد آورده‌اند و این نوع ریسک‌ها کماکان در سال آینده نیز وجود خواهد داشت. کاهش رشد چین به‌خصوص بر قیمت منابع پتروشیمی و صادرات منابع معدنی ایران تاثیر خواهد گذاشت. به علاوه صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۱۶ افزایش یابد و این به معنی محدود ماندن گزینه‌های دولت برای استفاده از محرک‌های مالی است. به هر صورت سرمایه‌گذاران به خوبی می‌دانند که نتیجه حاصل از توافق‌نامه هسته‌ای چه خواهد بود: افزایش ناگهانی و مثبت تقاضا، بهبود وضعیت ذخیره بین‌المللی و فرصتی برای تغییر دادن وضعیت اقتصادی در درازمدت. محاسبات انجام شده در مورد ارزش سرمایه‌های ایران که بر اساس توافقنامه هسته‌ای آزاد خواهد شد حاکی از آن است که ارزش اینها بین ۱۵۰ تا کمتر از ۳۰ میلیارد دلار است. محاسبه دوم بر اساس اظهارات وزیر اقتصاد ایران است که به گفته وی اکثر منابع پولی ایران یا برای مخارج بعدی یا به‌عنوان کمک هزینه برای اخذ وام برای اجرای سرمایه‌گذاری‌های مشترک اختصاص یافته‌اند. ناظران امور به خوبی می‌دانند که مقامات هندی تحت فشار قرار دارند تا با یک پرداخت ۵/ ۶ میلیارد دلاری موافقت کنند و شرکت نفتی امارات متحده عربی «اینوک» بیش از ۵ میلیارد دلار بدهی دارد.