تا آغاز یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین انتخابات جهان فاصله چندانی باقی نمانده است.

پنجاه‌وهشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده قرار است اندکی بیش از یک سال دیگر در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی، همزمان با ۱۸ آبان سال ۱۳۹۵ شمسی برگزار شود و از هم‌اکنون کارزارهای انتخاباتی دچار التهابات شدیدی برای تعیین کاندیدای منتخب هر یک از احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه شده‌اند.

هرچند، به نظر می‌رسد هیلاری کلینتون همسر بیل کلینتون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا کاندیدای مورد نظر دموکرات‌ها برای شرکت در انتخابات ۲۰۱۶ باشد، اما امکان دارد رویدادهای ۲۰۰۸ که اوباما در آخرین روزها از کلینتون پیشی گرفت و جانشین وی در انتخابات عمومی ایالات متحده شد، بار دیگر تکرار شوند. این بار پیر مردی از اهالی ورمونت که در مرکز سرمایه‌داری جهان خود را یک سوسیالیست (و سوسیال دموکرات) می‌خواند پا به این پیکار با کلینتون گذاشته است. به نظر می‌رسد برنی سندرز توانایی این را دارد که کلینتون را دچار مشکلات جدی کند هرچند که مناظره گویا به سود کلینتون خاتمه یافته است. سندرز با دست گذاشتن بر پاشنه‌ آشیل ایالات متحده که نابرابری درآمد است و وعده‌های انتخاباتی برای تحقق آموزش عالی، کالاهای عمومی و مراقبت‌های پزشکی توانسته جایگاهی در بین مخاطبان خود پیدا کند. او الگوی مورد نظر خود را کشورهای اسکاندیناوی می‌داند و بر اصلاح نظام مالیات‌ستانی و مالی تاکید می‌کند. مدت‌ها پیش کمتر کسی گمان می‌کرد که سندرز بتواند موقعیت آینده سیاسی کلینتون را به خطر بیندازد. هرچند ممکن است در پایان سندرز شکست بخورد اما در پایان می‌تواند موجبات شکست نهایی کلینتون را نیز فراهم آورد.

در اینجا، به بررسی این نامزد حزب دموکرات و توانایی‌ها و مواضع وی در خصوص سیاست داخلی و معضلات جامعه آمریکا گرفته تا سلاح و مهاجرت و حتی مساله خاورمیانه می‌پردازیم.