توریست و تروریست

شرلی بگول

تحلیلگر کسب‌و‌کار شبکه ای. بی.سی استرالیا

در پی حملات تروریستی شب جمعه در پاریس، انتظار می‌رفت سهام در سراسر دنیا، از جمله استرالیا فرو بریزد. همان طور که «شریل بگول» توضیح می‌دهد تحلیلگران معتقدند که عکس‌العمل بازار کوتاه‌مدت خواهد بود و انتظار نمی‌رود که اثر مدت‌دار اقتصادی را شاهد باشیم.

حملات تروریستی چه اثری بر بازار جهانی دارد؟

سرمایه‌گذاران با این نوع حملات آشنا هستند و بازارها به سرعت خود را بازیابی می‌کنند.

بعد از حملات ۱۱ سپتامبر در نیویورک حدود ۱۴ سال پیش، یک ماه طول کشید تا سهام وال استریت پس از افت ۱۲ درصدی مجددا بازیابی شود.

اما بعد از بمب‌گذاری‌های لندن در جولای ۲۰۰۵، تنها یک روز طول کشید که سهام بعد از سقوط ۴/ ۱ درصدی دوباره جهش پیدا کند.

البته باید توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی اقتصاد دنیا بسیار حساس و شکننده است.

فدرال رزرو برای اولین بار در قریب به یک دهه، برای ماه بعد افزایش نرخ سود را هدف گرفته است و بسیاری از سرمایه‌گذاران در مورد این مساله نگرانند؛ زیرا رشد جهانی بعد از کاهش رشد چین بی‌ثبات شده است. حملات تروریستی پاریس ممکن است توجیه دیگری برای سرمایه‌گذاران فراهم کند تا این هفته زیر پوشش نسبی امنیتی اوراق بهادار، پول نقد و طلا مخفی شوند.

اقتصاد فرانسه به‌شدت به توریسم وابسته است: چگونه این صنعت از حملات تاثیر خواهد پذیرفت؟

فرانسه با بیش از ۸۲ میلیون توریست خارجی که هر سال از فرانسه دیدن می‌کنند، پر بازدیدترین کشور در جهان است.

این کشور هر سال بیش از ۴۰ میلیارد یورو از صنعت توریسم درآمد کسب می‌کند و بنابراین توریسم بخش بزرگی از اقتصاد فرانسه را تشکیل می‌دهد.

بدون شک کشتار شب جمعه موجب خواهد شد تا بسیاری از مردم در برنامه‌ تعطیلاتشان تجدیدنظر کنند. البته صنعت توریسم در فرانسه می‌تواند تا حدودی از این موضوع که این حملات نقاط توریستی مشهور شهر را نشانه نگرفته بودند، احساس آسودگی کند؛ چراکه این اتفاقات در نقاط نسبتا غیرتوریستی پاریس اتفاق افتاد.

در بمب‌گذاری‌های مادرید در سال ۲۰۰۴، بمب‌های کار شده در قطار درون شهری ۱۹۱ نفر را کشت و ۲۰۰۰ نفر را مجروح کرد: در همان سال شمار توریست‌ها ۱۲ درصد افزایش یافت.

آثار چنین حملاتی زمانی که تروریست‌ها مستقیما توریست‌ها را مورد هدف قرار دهند، متفاوت است. در بالی، زمانی که یک بمب‌گذاری توریست‌ها را هدف گرفت۲۰۰ نفر کشته شدند که ۸۸ نفر آنها استرالیایی بودند. دو سال طول کشید تا شمار توریست‌ها به سطح پیش از اکتبر ۲۰۰۲ بازگردد؛ اما توریست‌ها سرانجام به بالی بازگشتند.

کارشناسان صنعت توریسم معتقدند که مسافران به کندی خود را با حوادثی مانند بمب‌گذاری‌های تروریستی منعطف می‌کنند و به راحتی از کنار آن عبور نمی‌کنند.

به احتمال زیاد این حمله بانک مرکزی اروپا را متقاعد خواهد کرد تا ماه بعد تعهد خود را برای ایجاد تسهیل‌سازی کمی(مقداری) برای اقتصاد اروپا به انجام برساند.

در پی این حملات باید از بازارهای جهانی چه انتظاری داشته باشیم؟

این حملات بعد از اینکه بازارها در جمعه شب در نیمکره شمالی بسته شده بودند، اتفاق افتاد. در شرایطی که مبادلات تجاری در سهام آمریکا در جمعه شب ادامه داشت، انتشار خبر این حملات، باعث یک افت یک درصدی شد. زمانی که سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند تا دریابند که این حملات برای اقتصادها و شرکت‌ها چه معنایی دارد، این مساله خود را در بازار جهانی نشان خواهد داد.

انتظار می‌رود بزرگ‌ترین کاهش‌ها در بازار سهام فرانسه رخ دهد که به‌طور نرمال باز خواهد بود. شرکت‌های در معرض بخش توریسم کشور بزرگ‌ترین ضربه را خواهند خورد.