اولین ضربه در وال‌استریت

گاردین

کارشناسان می‌گویند بازارها ممکن است سقوط کنند، اما باید بازیابی شوند؛ گرچه احتمالا بخش توریسم فرانسه نسبت به سایرین بیشترین ضربه را خواهد خورد. پس از حملات مرگبار اسلام‌گراهای افراطی در پاریس که منجر به مرگ ۱۲۹ نفر شد، بورس‌های کشورهای جهان برای کاهش قیمت کوتاه‌مدت آماده شد اما تحلیلگران معتقدند که اثر طولانی‌مدت اقتصادی وعکس‌العمل بازار نامعلوم است. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه پس از حملات داعش وضعیت اضطراری اعلام کرده، پلیس و سربازان را به داخل خیابان‌ها فرستاده است و سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کرده است.

شین اولیور، اقتصاددان برجسته شرکت «ای.ام.پی.‌کاپیتال» (AMP Capital) استرالیا در سیدنی می‌گوید: این واقعه موجب شد تا رهبران جهان این کشتار را محکوم کنند و در سراسر دنیا مردم در حمایت از پاریسی‌ها واکنش نشان دهند، اما احتمالا این اتفاق تنها یک اثر ناخودآگاه بر تصمیمات اقتصادی می‌گذارد. به گفته اولیور تاریخ به ما خواهد گفت که اگر اثر اقتصادی محدود شود که من نیز فکر می‌کنم چنین خواهد شد، بازارها به سرعت بازیابی خواهند شد و به تمرکز بر چیزهای دیگر ادامه می‌دهند. اگرچه اخبار حملات در زمانی منتشر شد که بازارها بسته بودند، اما شاخص S&P ۵۰۰ (فهرستی است از ۵۰۰ سهام برتر در بورس نیویورک و نزدک) که هنوز در حال مبادله بودند حدود یک درصد ریزش کرد.

ایجی کینوچی، تحلیلگر فنی در صندوق سرمایه‌گذاری دایوا (Daiwa Securities) در توکیو می‌گوید: «اگر این اتفاق طی ساعات تجاری بازار افتاده بود یک بیم و نگرانی وجود داشت که شوک شدیدتر باشد اما بازارها یک آخر هفته فرصت داشتند تا همه اطلاعات را تحلیل کرده و دوباره شکل گیرند.»

پس از فروش ضعیف خرده‌فروشان آمریکایی، سهام وال استریت بیش از یک درصد پایین آمد و انتظار می‌رفت سهم بازارهای آسیا و اروپا حتی بدون حملات پاریس سقوط کند.

سهام فرانسه به‌خصوص آنهایی که در معرض بخش بزرگ توریسم این کشور بودند بزرگ‌ترین ریزش را متحمل شد. «رابرت‌تی‌لاتس» مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در سالم، ماساچوست می‌گوید: «حملات تروریستی پاریس و مقیاس بزرگ این حملات می‌تواند اثر منفی معناداری بر بخش سفر و توریسم بگذارد».

فرانسه بیشترین شمار توریست‌ها را در جهان داراست و این بخش تقریبا ۵/ ۷ درصد GDP را شامل می‌شود.

هیدنوری سوئیزونا، تحلیلگر بازار مالی و مالیاتی می‌گوید: «با فرض اینکه فرانسه صنعت بزرگی در بخش توریسم داراست، این حادثه می‌تواند منجر به کاهش بازدیدکننده‌ها به فرانسه شود، به نظر می‌رسد بعد از سانحه هوایی هواپیمای روسی، صنعت توریسم به‌طور کلی ضربه خواهد خورد». مادرید در سال ۲۰۰۴ و لندن در سال ۲۰۰۵، شاهد حملات هماهنگ مشابه در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی بوده است. در این بمب‌گذاری‌ها در قطار و اتوبوس توسط جنگ طلبان القاعده، تقریبا ۲۵۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰۰ نفر مجروح شدند. در نتیجه این حملات بازارها دچار شوک‌هایی شدند ولی به سرعت خود را بازیابی کردند.

گای لیباس تحلیلگر بازارهای استراتژیک در فیلادلفیا می‌گوید: «عکس‌العمل ناخودآگاه به حملات تروریستی دیگر در دهه گذشته منجر به جنبش برای حفظ امنیت شده است، مانند خرید تهاجمی از بازار خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا. من آرزو می‌کنم که این حملات استمرار نداشته باشند و شدت آن فروکش کند.» ارزش یورو در پایان هفته اندکی تغییر کرد و به ۱.۰۷۷۷ دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود ارزش این پول بین‌المللی امسال در کل ۱۱ درصد کاهش می‌یابد.